SYSTEM WSPOMAGANIA DOWODZENIA W POLICJI

Działania Głównego Sztabu Policji KGP, prowadzone we współpracy z Biurem Łączności i Informatyki KGP i innymi biurami KGP, a także komendami wojewódzkimi (Stołeczną) Policji, pozwoliły od dnia 1 stycznia 2013 r. wdrożyć System Wspomagania Dowodzenia (SWD) do użytkowania w Komendzie Głównej Policji, komendach wojewódzkich, Komendzie Stołecznej Policji, komendach powiatowych/miejskich oraz w niektórych komisariatach Policji.
Współpraca i zaangażowanie przedstawicieli wszystkich jednostek Policji, przy koordynacji GSP KGP w kwestiach merytorycznych i formalno-prawnych oraz BŁiI KGP w ramach prowadzonego projektu teleinformatycznego, doprowadziły do spełnienia wymagań stawianych Policji w zakresie zaangażowania w ramach tworzonego systemu powiadamiania ratunkowego. Utworzenie SWD jako centralnego systemu teleinformatycznego Policji, który zgodnie ze strukturą hierarchiczną Policji funkcjonuje na trzech poziomach: powiatowym, wojewódzkim oraz centralnym – w KGP, było od 2000 r. przełomowym krokiem w zakresie zorganizowania działań Policji w ramach współpracy z obywatelami – kontakt w sytuacjach alarmowych, ale także w zakresie interwencji policyjnych i nadzoru nad działaniami oraz pomiaru wykorzystania zasobów.

Do podstawowych funkcjonalności SWD należą:

  • przyjęcie, rejestracja, obsługa zgłoszeń i zdarzeń,
  • zarządzanie działaniami oraz personelem i zasobami interwencyjnymi Policji,
  • zarządzanie informacją: sprawdzenia w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji (KSIP) przez System Poszukiwawczy Policji (SPP), komunikaty,
  • wizualizacja działań i wykorzystanie Uniwersalnego Modułu Mapowego (UMM) do obsługi realizowanych procesów,
  • wykorzystanie Terminali Mobilnych (TM) do współpracy z SWD,
  • system analityczny, raportowanie i statystyka,
  • współpraca z systemem teleinformatycznym centrów powiadamiania ratunkowego i Państwową Strażą Pożarną (PSP).

W ramach realizacji priorytetów Komendanta Głównego Policji, w związku z zadaniem „Optymalne wykorzystanie sił i środków będących w dyspozycji dyżurnego, zapewniających prawidłową obsługę zdarzeń”, za pomocą SWD jest obliczany miernik „Czas reakcji na zdarzenie”. Ten wprowadzony w 2010 r. miernik był do 2012 r. wyliczany przez jednostki Policji z zachowaniem różnych standardów. Obecnie wyniki dotyczące tego miernika gromadzone są w Systemie Elektronicznej Sprawozdawczości w Policji (SESPol) i porównywane z wynikami uzyskanymi w SWD, co pozwala na stosowanie jednolitych kryteriów oceny, przy czym należy podkreślić, że danymi referencyjnymi są dane z SESPol, a dane SWD służą do bieżącej analizy i nadzoru nad służbą.
Wdrożenie systemu SWD w pierwszych dniach stycznia 2013 r., powiązane z migracją systemu na nową platformę sprzętową oraz uruchomieniem Centrum Zapasowego, mimo początkowych problemów przyczyniło się do usprawnienia działań Policji. Całość prac oraz postępy związane z wprowadzeniem nowych modułów w SWD, w tym uruchomienie UMM i TM, były monitorowane przez członków zespołu powołanego przez Komendanta Głównego Policji. W jego skład weszli przedstawiciele Głównego Sztabu Policji KGP, Biura Łączności i Informatyki KGP, Biura Prewencji i Ruchu Drogowego KGP, Biura Służby Kryminalnej KGP oraz jednostek podległych. Przedstawiciele tego zespołu opiniowali propozycje zmian zgłaszanych przez użytkowników końcowych oraz rekomendowali wprowadzanie niezbędnych modyfikacji w SWD. Uwzględnione propozycje na bieżąco były implementowane do środowiska produkcyjnego SWD.
Członkowie zespołu uczestniczyli także w szkoleniach, warsztatach i wizytach studyjnych organizowanych przez jednostki organizacyjne Policji, w tym szkoły Policji. Przeszkolona została m.in. kadra dydaktyczna SP w Słupsku (17–21 czerwca 2013 r.) oraz SP w Katowicach (16–20 października 2013 r.). Priorytetem dla GSP KGP w 2014 r. pozostaje szkolenie użytkowników z biur KGP (CBŚ, BSW).
W celu monitorowania działania SWD powołano Sekcję Administrowania Systemem Wspomagania Dowodzenia w Wydziale Dyżurnych GSP KGP. Podstawowym zadaniem Sekcji jest administrowanie systemem w zakresie merytorycznym na poziomie centralnym oraz na potrzeby jednostek i komórek organizacyjnych Policji, a także szkolenie użytkowników SWD w ramach doskonalenia zawodowego.

Realizując zadania, przedstawiciele Sekcji:

  1. udzielali wsparcia merytorycznego jednostkom organizacyjnym Policji na terenie całego kraju w związku z wdrażania Uniwersalnego Modułu Mapowego (UMM) i Terminali Mobilnych (TM) w SWD;
  2. przeprowadzili szkolenia dla kadry dydaktycznej SP w Słupsku oraz SP w Katowicach dotyczące kompleksowej obsługi SWD na poziomie lokalnym;
  3. uczestniczyli w wizytach studyjnych w:
  • KWP w Lublinie w związku z wdrożeniem UMM na terenie garnizonu lubelskiego;
  • KWP w Krakowie w związku z wykorzystaniem modułu „Siły i środki” w SWD przez wybrane jednostki organizacyjne Policji garnizonu małopolskiego;
  • KWP w Szczecinie w związku z problemami w działaniu SWD na terenie działania garnizonu zachodniopomorskiego;
  1. uczestniczyli w warsztatach szkoleniowych w Polańczyku przeznaczonych dla policjantów koordynatorów na szczeblu KWP/KSP w zakresie efektywności sprawowanego nadzoru merytorycznego nad wykorzystaniem poszczególnych funkcjonalności systemów informatycznych odnoszących się do obszaru ruchu drogowego w SWD i SESPol, w zakresie obsługi systemu SWD oraz możliwości wykonywania w SWD raportów i analiz z zakresu ruchu drogowego;
  2. uczestniczyli w dwóch edycjach szkolenia w formie warsztatów w CSP w Legionowie z zakresu wykorzystania modułu „Siły i środki” w SWD oraz w sześciu edycjach szkoleń dla przedstawicieli komórek organizacyjnych KGP oraz zarządów i wydziałów zamiejscowych BSW KGP i CBŚ KGP.

Zaangażowanie personelu Sekcji i Wydziału Dyżurnych GSP KGP w 2013 r. pozwoliło na zapewnienie wzrostu efektywności wykorzystania Systemu Wspomagania Dowodzenia.

 

 SWD a system powiadamiania ratunkowego (SPR)  

Należy podkreślić, że dotychczasowy operatorsko-dyspozytorski model funkcjonowania centrów powiadamiania ratunkowego (wynikający z ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej)1 został zastąpiony modelem operatorskim.
Uchwalona przez Sejm RP w dniu 22 listopada 2013 r. ustawa o systemie powiadamiania ratunkowego2 usankcjonowała ten stan, a jej przygotowanie nie byłoby możliwe bez zaangażowania Policji, której prace były koordynowane przez GSP KGP oraz BŁiI KGP. Przedstawiciele GSP KGP uczestniczyli także w procesie legislacyjnym związanym z przygotowaniem aktów wykonawczych do ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego. Efektem prac było m.in. rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 24 grudnia 2013 r. w sprawie Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji3, które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2014 r. Zgodnie z ustawą docelowy model funkcjonowania Systemu Powiadamiania Ratunkowego (SPR) zakłada, że informacje dotyczące zgłoszeń alarmowych będą przekazywane przez operatorów Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR) drogą elektroniczną (w CPR będzie dbierany również numer alarmowy 997).
GSP KGP, z udziałem Biura Łączności i Informatyki KGP, prowadzi prace wraz z Komendą Główną Państwowej Straży Pożarnej związane z przygotowaniem wytycznych do obsługi zgłoszeń alarmowych kierowanych do numeru 112 w modelu telefonicznym SPR. Będą one obowiązywały w okresie przejściowym, tj. do czasu uruchomienia interfejsu komunikacyjnego umożliwiającego przesyłanie danych o zgłoszeniach alarmowych z systemu teleinformatycznego CPR do SWD Policji.

 

 Planowane działania w 2014 r. dotyczące SWD  

W 2014 r. zaplanowano w Komendzie Głównej Policji działania mające na celu optymalizację wykorzystania, rozwój i modernizację SWD, zgodnie z oczekiwaniami użytkowników. Priorytetowe działania to m.in. usprawnienie funkcjonowania i udostępnienie Systemu Analitycznego SWD użytkownikom, budowa mechanizmu archiwizowania i usuwania danych osobowych z SWD, modernizacja modułu akcje/operacje, wdrożenie procedur postępowania użytkowników i administratorów w razie awarii SWD i trybu zmian.
W dalszym ciągu będą prowadzone prace związane z wdrożeniem Terminali Mobilnych oraz Modułu Mapowego we wszystkich jednostkach organizacyjnych Policji na terenie kraju. Kluczem do sukcesu będzie współpraca z użytkownikami i partnerami zewnętrznymi (Wojewoda, PSP, Państwowe Ratownictwo Medyczne – PRM), tak by oczekiwania społeczne mogły być spełniane, a zadania ustawowe realizowane z największą efektywnością.
Dzięki integracji Systemu Wspomagania Dowodzenia z Terminalami Mobilnymi oraz Uniwersalnym Modułem Mapowym stanie się możliwa zarówno wizualizacja sytuacji operacyjnej na mapie cyfrowej, jak i wymiana drogą elektroniczną informacji pomiędzy dyżurnym jednostki organizacyjnej Policji, a pozostającymi w jego dyspozycji patrolami. Pozwoli to na efektywniejsze zarządzanie siłami i środkami w ramach obsługi zdarzeń.

podinsp. Sławomir Makowski
kierownik Sekcji Administrowania

Systemem Wspomagania Dowodzenia Wydziału Dyżurnych GSP KGP

 


1 Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380, z późn. zm.
2 Dz. U. poz. 1635.
3 Dz. U. poz. 1690.

Akty prawne
Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380, z późn. zm.).
Ustawa z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. poz. 1635).
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 24 grudnia 2013 r. w sprawie Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji (Dz. U. poz. 1690).