WOJEWÓDZKIE ZESPOŁY INTERDYSCYPLINARNE DS. BEZPIECZEŃSTWA IMPREZ SPORTOWYCH

W obszarze szeroko rozumianego bezpieczeństwa imprez masowych Policja realizuje zadania, które mają charakter zarówno prewencyjny, jak i operacyjny i dochodzeniowo-śledczy. Obok zabezpieczenia prewencyjnego w miejscu i w czasie trwania imprezy oraz zabezpieczenia przejazdów jej uczestników, siły Policji muszą być także przygotowane do podjęcia działań interwencyjnych w przypadku wystąpienia zbiorowego naruszenia prawa podczas imprezy. W zakresie powyższych działań Policja musi współpracować m.in. z organizatorami imprez masowych oraz ich służbami porządkowymi, a także z przewoźnikami świadczącymi usługi uczestnikom imprez i ze Strażą Ochrony Kolei. Ponadto do obowiązków Policji należy prowadzenie przed każdą imprezą działań rozpoznawczych w celu ustalenia ewentualnych zagrożeń ze strony jej uczestników, a także – niezależnie od przebiegu imprezy – działań rozpoznawczo-wykrywczych, ukierunkowanych na ustalanie sprawców przestępstw i wykroczeń. Do zadań niemających bezpośredniego związku z przeprowadzaniem imprez, lecz realizowanych przez Policję w ramach obowiązków związanych z bezpieczeństwem imprez masowych, należy prowadzenie i nadzorowanie postępowań przygotowawczych w sprawach dotyczących naruszeń prawa popełnionych w związku z imprezami masowymi.
Aby usprawnić współpracę i stworzyć wspólną płaszczyznę porozumienia dla różnych podmiotów, w szczególności pozapolicyjnych, zaangażowanych w działania z obszaru bezpieczeństwa w związku z przeprowadzanymi imprezami sportowymi, jesienią 2012 r. z inicjatywy wojewodów zostały powołane wojewódzkie zespoły interdyscyplinarne ds. bezpieczeństwa imprez sportowych. Zespoły te (szesnaście – po jednym w każdym województwie, w skład mazowieckiego zespołu interdyscyplinarnego wchodzi zarówno KWP Radom, jak i KSP) mają charakter opiniująco-doradczy, a w ich skład oprócz przedstawicieli wojewodów wchodzą przedstawiciele władz samorządowych, Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Państwowego Inspektora Sanitarnego, ratownictwa medycznego, wojewódzkich i powiatowych inspektorów budowlanych, prokuratur i sądów okręgowych, podmiotów świadczących uczestnikom imprez sportowych usługi transportu publicznego, Służby Ochrony Kolei, a także związków i klubów sportowych.
Zespoły pracują na posiedzeniach bądź w trybie obiegowym – w zależności od przyjętych założeń i potrzeb wynikających z charakteru realizowanych przedsięwzięć oraz sytuacji na arenie sportowej – zajmując się analizą stanu bezpieczeństwa podczas imprez masowych, bezpieczeństwem infrastruktury obiektów sportowych, procedurami i wspólnymi działaniami operacyjnymi, eliminowaniem zagrożeń i reagowaniem w przypadkach łamania prawa, czy wreszcie przedsięwzięciami edukacyjnymi i budową społecznego poparcia dla inicjatyw służących bezpieczeństwu. Łącznie w 2013 r. na terenie kraju zorganizowano 224 spotkania zespołów interdyscyplinarnych. Współpraca interdyscyplinarna nie tylko zaktywizowała wszystkie podmioty i służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo imprez sportowych, lecz także przyniosła konkretne efekty w postaci wypracowania i wdrożenia ujednoliconych wspólnych strategii bezpieczeństwa imprez sportowych w poszczególnych województwach, dokonania przeglądu procedur dystrybucji biletów i wchodzenia na stadion, wypracowania standardów regulaminów imprez masowych i stadionów, przygotowania wykazu przewoźników autokarowych, zapewnienia bezpośredniej kontroli przebiegu meczów piłkarskich przez obserwatorów z ramienia samorządów i wojewodów, wprowadzenia „weekendowo-kolejkowych” dyżurów prokuratorów w czasie rozgrywek piłkarskich.

Joanna Redzicka,
specjalista Wydziału Operacyjnego Głównego Sztabu Policji KGP