MISJA, ZADANIA ORAZ STRUKTURA BIURA KONTROLI KGP

Biuro Kontroli Komendy Głównej Policji realizuje zadania związane z zapewnieniem Komendantowi Głównemu Policji niezbędnych informacji w zakresie oceny działalności Policji, służących do efektywnego zarządzania. Powyższe informacje są wynikiem działania trzech zasadniczych procesów, tj. profesjonalnie prowadzonych kontroli, audytów lub analiz zagadnieniowych; obiektywnie rozpatrywanych skarg i wniosków oraz rzetelnego monitorowania wydarzeń nadzwyczajnych z udziałem policjantów i pracowników Policji. Profesjonalnie prowadzone czynności kontrolne mają na celu dokonanie oceny działalności na podstawie ustalonego stanu faktycznego przy zastosowaniu kryteriów legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości zadaniem każdego kontrolera jest ustalenie przyczyn ich powstania oraz wskazanie osób odpowiedzialnych. Tylko takie ustalenia pozwalają na sformułowanie trafnych wniosków zmierzających do usunięcia nieprawidłowości oraz podjęcia działań profilaktycznych, a w efekcie przedstawienie rzetelnej i obiektywnej oceny działalności.
Bezstronne rozpatrywanie skarg powinno zapewnić uzyskanie informacji, czy doszło do zaniedbania lub nienależytego wykonania zadań albo naruszenia interesów skarżącego. Jeżeli w wyniku postępowania skargowego potwierdzono zasadność kierowanych zarzutów, ustalamy przyczyny nieprawidłowości i stawiamy wnioski o charakterze naprawczym.
Rzetelnie prowadzony monitoring wydarzeń nadzwyczajnych ma zabezpieczyć dopływ informacji pod kątem statystycznym i jakościowym. Analiza i ocena tych informacji stanowią podstawę do podejmowania różnego rodzaju przedsięwzięć, które będą ograniczały skalę wydarzeń nadzwyczajnych, a w efekcie kształtowały pozytywny wizerunek Policji.
Misją Biura Kontroli jest profesjonalna realizacja procesów związanych z działalnością kontrolną w Policji, zmierzająca do dostarczenia kierownictwu Policji niezbędnych informacji służących do efektywnego zarządzania organizacją.
Wskazana misja charakteryzuje rolę Biura Kontroli jako komórki organizacyjnej KGP, która przede wszystkim realizuje zadania ukierunkowane na ocenę działalności polskiej Policji, a wyniki takiej oceny mają wspomagać efektywność zarządzania całą organizacją.

 

  Obszary działalności Biura Kontroli KGP  

Kontrole

Działalność Biura Kontroli KGP ukierunkowana jest na kilka zasadniczych procesów wspierających pracę kierownictwa Policji. Podstawowy obszar zadań to kontrolowanie jednostek organizacyjnych Policji oraz podmiotów podległych Komendantowi Głównemu Policji albo przez niego nadzorowanych, także działalności biur KGP, a w następstwie wykonanych kontroli – monitorowanie realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych. Problematyka kontroli to w zasadzie przekrój zadań realizowanych przez Policję, zarówno tych podstawowych dla organizacji, których źródło stanowi ustawa o Policji, Kodeks postępowania karnego, Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia, Prawo o ruchu drogowym, jak i zadań realizowanych w oparciu o przepisy, które stanowią wymagania wobec jednostek budżetowych administracji publicznej, m.in. w zakresie gospodarki finansowej, zamówień publicznych, bezpieczeństwa i higieny pracy czy ochrony przeciwpożarowej.

Koordynacja

Biuro Kontroli KGP jest również angażowane do koordynowania działań kontrolnych prowadzonych przez podmioty zewnętrzne uprawnione do kontroli w Policji. Dotyczy to zarówno poszczególnych biur KGP, jak i jednostek organizacyjnych Policji w kraju. Znaczenie mają również procesy analityczne, które koncentrują się na ocenie efektów kontroli wykonywanych w skali kraju przez komórki pionu kontroli Policji, jakie znajdują się w strukturach KWP lub jednostek niższego szczebla.

Analizy

Przygotowywane są także analizy tematyczne, które najczęściej dotyczą różnego rodzaju wydarzeń, zjawisk związanych z mechanizmami powstawania nieprawidłowości. Umożliwia to kierownictwu Policji podejmowanie decyzji i wydawanie określonych poleceń w celu ograniczania lub eliminowania niekorzystnych – najczęściej wizerunkowo – zachowań funkcjonariuszy Policji.

Skargi

W Biurze Kontroli są przyjmowane, rozpatrywane oraz załatwiane skargi i wnioski kierowane do Komendanta Głównego Policji. Biuro koordynuje również załatwianie skarg przez komórki organizacyjne KGP oraz jednostki organizacyjne Policji, a także przyjmowanie interesantów zgłaszających się do KGP w sprawach skarg i wniosków.

(...)

 


Pełna wersja artykułu w pliku PDF

Pliki do pobrania