PRZYGOTOWANIE POLICJANTÓW DO WSPÓŁPRACY Z MEDIAMI. Kursy specjalistyczne w Centrum Szkolenia Policji

Obecnie możemy zaobserwować rozwój mediów oraz wzrost ich znaczenia w życiu publicznym. Policja – jako instytucja działająca na rzecz ochrony ludzi i porządku publicznego – jest świadoma siły medialnego przekazu. Aby skutecznie funkcjonowała i cieszyła się zaufaniem społecznym, musi wiedzieć, jak komunikować się ze społeczeństwem, by kształtować swój pozytywny wizerunek, zapewniając przede wszystkim sprawny przepływ informacji między własną instytucją a społeczeństwem.

  Wprowadzenie  

W dzisiejszych czasach media wywierają bardzo duży wpływ na życie każdego człowieka. Niemal codziennie oglądamy telewizję, czytamy gazetę, słuchamy radia, korzystamy z Internetu. Media bawią, uczą, dają rozrywkę oraz pozwalają odpocząć po ciężkim dniu. Warto podkreślić, że za pośrednictwem mediów kreowany jest wizerunek danej osoby, grupy zawodowej, instytucji. To, że praca Policji cieszy się dużym zainteresowaniem ze strony dziennikarzy i społeczeństwa, nie jest odkryciem. Nie ma dnia, aby w środkach masowego przekazu nie ukazała się informacja na temat Policji i policjantów. W dobie obecnego postępu technologicznego niemal każdy obywatel ma możliwość zapisania za pomocą dźwięku czy obrazu interesujące go zdarzenie. Treści takiego nagrania bardzo często są publikowane później w mediach. Pamiętajmy, że media są istotną siłą, której znaczenia nie wolno lekceważyć. Dzięki nim można budować pozytywny wizerunek i jednocześnie pokazać ciężką codzienną służbę policjantów. Wszelkie działania Policji budzą powszechne zainteresowanie i dlatego należy liczyć się z tym, że wszędzie tam, gdzie dzieje się coś interesującego, może pojawić się dziennikarz, który zechce zebrać niezbędne informacje na temat realizowanych przez Policję zadań. Udzielanie informacji, kreowanie pozytywnego wizerunku to głównie obowiązek tych policjantów, którzy współpracują na co dzień z przedstawicielami mediów. Znajomość podstawowych przepisów regulujących działalność prasowo-informacyjną oraz wiedza z zakresu komunikacji społecznej to ich codzienny warsztat pracy. W kontaktach z dziennikarzami należy pamiętać o kilku ważnych zasadach i uregulowaniach w tym zakresie. Niezmiernie istotne jest również ciągłe „szlifowanie” swojego warsztatu, aby właściwie przekazywać informacje i w każdej sytuacji prezentować wizerunek policjanta profesjonalisty. Pomóc w tym mogą realizowane w Zakładzie Służby Prewencyjnej Centrum Szkolenia Policji w Legionowie kursy specjalistyczne, których celem jest wszechstronne przygotowanie funkcjonariuszy do współpracy z mediami oraz budowania pozytywnego wizerunku Policji, a także kształtowanie właściwej komunikacji Policji ze społeczeństwem za pośrednictwem mediów.

 

  Przepisy prawne regulujące udzielanie informacji środkom masowego przekazu 
  oraz wybrane zasady w kontaktach z dziennikarzami  

Konstytucja RP

Podstawowym aktem prawnym regulującym zasady funkcjonowania mediów w Polsce jest Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja daje gwarancję swobodnego działania instytucjom zajmującym się gromadzeniem i publikowaniem informacji o życiu publicznym (art. 14). Zapewnia każdemu wolność słowa, a także zdobywania i rozpowszechniania informacji (art. 54). Nie tylko dziennikarze mogą zdobywać i rozpowszechniać informacje. Jest to przywilej przysługujący każdemu. Pierwszy ustęp art. 61 Konstytucji RP określa wprost, do jakich informacji każdy obywatel ma dostęp, oraz nakłada na organy władzy publicznej, w tym na Policję, obowiązek informowania społeczeństwa o prowadzonej działalności. Informacje te są zbierane przez dziennikarzy, ale także mogą być przekazywane za pośrednictwem mediów elektronicznych, np. strona internetowa danej jednostki.

Ustawa o dostępie do informacji publicznej

Konstytucyjne prawo do informacji jest dookreślone w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Dzięki temu aktowi prawnemu mamy dostęp do informacji publicznej oraz prawo wglądu do dokumentów urzędowych. Ustawa daje możliwość dostępu do informacji z postępowań karnych, administracyjnych, cywilnych, jeżeli dotyczy to władz publicznych lub podmiotów wykonujących funkcje publiczne. Ustawodawca daje również możliwość odmowy udzielania informacji poprzez decyzję administracyjną, zaskarżalną administracyjnie. Znajomość ustawy wraz z komentarzami i wyrokami sądów to także abecadło każdego z rzeczników, oficerów prasowych Policji.

Prawo prasowe

Aktem prawnym, regulującym zasady współpracy prasy z innymi podmiotami, w tym i z Policją, jest ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe. Znajomość przepisów przedmiotowej ustawy jest niezmiernie istotna dla osób utrzymujących kontakty z przedstawicielami prasy, radia i telewizji. Określa ona prawa i obowiązki dziennikarzy, redaktorów naczelnych i wydawców, ale i sposób udzielania mediom informacji. Zawiera m.in. potwierdzenie konstytucyjnej zasady wolności wypowiedzi prasowej, prawa i obowiązki dziennikarzy, zasady organizacji działalności prasowej, wymogi odnoszące się do treści, formy i sposobu publikowania sprostowań i odpowiedzi.

Zarządzenie nr 1204 Komendanta Głównego Policji w sprawie form i metod działalności prasowo-informacyjnej w Policji

Wewnętrznym przepisem regulującym zasady udzielania przez Policję informacji środkom masowego przekazu jest zarządzenie nr 1204 Komendanta Głównego Policji z dnia 12 listopada 2007 r. w sprawie form i metod działalności prasowo-informacyjnej w Policji. Reguluje ono przede wszystkim sposób działania rzeczników prasowych i oficerów prasowych w zakresie udzielania przez nich informacji dziennikarzom. Zgodnie z powyższym aktem działalność prasowo-informacyjną w Policji prowadzą, w zakresie swojej właściwości, Komendant Główny Policji, komendanci wojewódzcy Policji, Komendant Stołeczny Policji oraz komendanci powiatowi (miejscy, rejonowi) Policji. Działalność ta jest wykonywana za pośrednictwem rzeczników i oficerów prasowych działających w imieniu komendantów oraz za pośrednictwem innych funkcjonariuszy i pracowników Policji upoważnionych do udzielania informacji. Oprócz rzeczników i oficerów Policji, w granicach swoich kompetencji, informacji mogą udzielać policjanci i pracownicy Policji, przygotowani i upoważnieni do tego jednorazowo lub czasowo przez właściwego rzecznika prasowego w uzgodnionym z nim zakresie. Policjant w miejscu wykonywania czynności służbowych jest zobligowany udzielić dziennikarzom informacji na ich wyraźne żądanie i po okazaniu legitymacji służbowej. Jeśli na miejscu zdarzenia znajduje się kilku policjantów, to informacje mediom przekazuje funkcjonariusz kierujący działaniami lub wyznaczona przez niego osoba. Dlatego niezmiernie istotne jest zapoznanie się w szerszym zakresie ze wspomnianymi wyżej przepisami, aby właściwie i poprawnie udzielić odpowiedzi na zadane pytanie.

(...)

kom. Łukasz Szwejkowski
wykładowca Zakładu Służby Prewencyjnej CSP

kom. Marceli Śmiałek
młodszy wykładowca Zakładu Służby Prewencyjnej CSP


Pełna wersja artykułu w pliku PDF

Pliki do pobrania