Zasady poprawnego wypełniania dzienników szkolenia zawodowego i doskonalenia centralnego

W celu zwrócenia uwagi na istotność prawidłowego wypełniania dzienników szkolenia zawodowego oraz doskonalenia centralnego w ramach dokumentowania procesu dydaktycznego, w artykule przedstawiono zagadnienia dotyczące podziału zadań związanych z wypełnianiem dziennika oraz zasad właściwego dokonywania wpisów w dzienniku.

Kwestie związane z powoływaniem Zespołu Pedagogicznego, opiekuna dydaktycznego, opiekuna pedagogicznego, dowódcy kompanii oraz zakresu ich obowiązków reguluje decyzja nr 1 Komendanta Centrum Szkolenia Policji w Legionowie z dnia 13 stycznia 2025 r. w sprawie realizacji procesu dydaktycznego oraz sposobu dokumentowania szkolenia zawodowego oraz doskonalenia zawodowego centralnego. 

Ponadto decyzja ta określa zasady prowadzenia dziennika szkolenia zawodowego oraz doskonalenia zawodowego centralnego.

Zadania związane z prowadzeniem dzienników

Przywołana powyżej decyzja Komendanta Centrum Szkolenia Policji w Legionowie określa zadania nałożone na funkcjonariuszy pełniących funkcję przewodniczącego Zespołu Pedagogicznego, zastępcy przewodniczącego Zespołu Pedagogicznego, opiekuna dydaktycznego, opiekuna pedagogicznego, dowódcy kompanii. Część z nałożonych zadań dotyczy wypełniania dziennika szkolenia lub dziennika doskonalenia centralnego. Poniżej przybliżono te zadania.

Zadania przewodniczącego Zespołu Pedagogicznego

  • kontrola dzienników, której dokonuje się nie później niż 5 dni przed egzaminem.

Zadania zastępcy przewodniczącego Zespołu Pedagogicznego – dowódcy kompanii

  • wypełnienie strony tytułowej dziennika,
  • wypełnienie w dzienniku kart dotyczących składu Zespołu Pedagogicznego,
  • wypełnienie danych opiekuna dydaktycznego,
  • wypełnienie danych dowódcy grupy szkoleniowej,
  • wypełnienie danych osobowych słuchaczy,
  • bieżąca kontrola dziennika w zakresie poprawności dokonywanych wpisów obecności słuchaczy na zajęciach,
  • bieżąca kontrola dziennika w zakresie dokonywanych wpisów dotyczących realizacji treści programowych z planem zajęć, sporządzonym dla danej grupy szkoleniowej,
  • wpisywanie symboli określających przyczynę nieobecności słuchacza na zajęciach.

Zadania opiekuna dydaktycznego

  • wypełnienie w dzienniku kart dotyczących wykazu ocen okresowych i ogólnego wyniku nauki, uzyskanych przez słuchaczy w trakcie szkolenia,
  • przeprowadzanie kontroli dzienników nie rzadziej niż raz w miesiącu dla szkolenia zawodowego podstawowego oraz co najmniej raz dla szkolenia zawodowego podoficerskiego i aspiranckiego,
  • niezwłoczne wyjaśnianie z dowódcą kompanii lub właściwym kierownikiem komórki nieprawidłowości zdiagnozowanych w trakcie kontroli dzienników, w szczególności dotyczących niezgodności realizacji treści programowych szkolenia z planem zajęć lub braku realizacji zajęć,
  • niezwłoczne informowanie przewodniczącego zespołu o nieprawidłowościach stwierdzonych w trakcie kontroli dzienników,
  • monitorowanie liczby godzin zrealizowanych zajęć w celu ich porównania z liczbą godzin określoną w programie szkolenia zaplanowanych do zrealizowania oraz dokumentowanie tych czynności w dzienniku,
  • niezwłoczne przepisanie ocen z dziennika prowadzonego we wcześniejszym szkoleniu, uzyskanych przez policjanta włączonego w stan słuchaczy kolejnego, tożsamego szkolenia,
  • odtworzenie wpisów w dzienniku w porozumieniu z kierownikami komórek odpowiedzialnymi za realizację poszczególnych zajęć w przypadku zagubienia lub zniszczenia dziennika.

Zadania opiekuna pedagogicznego

  • wpisywanie w dzienniku, niezwłocznie po rozpoczęciu doskonalenia centralnego, w karcie oceny postępów w nauce, nazwy bloku lub jednostki modułowej, tematu lub nazwy jednostki szkolnej oraz zagadnienia lub kluczowego punktu nauczania, odpowiednio do konstrukcji programu nauczania,
  • wypełnianie w dzienniku kart dotyczących wykazu ocen okresowych i ogólnego wyniku nauki, uzyskanych przez słuchaczy w trakcie doskonalenia centralnego, jeżeli są one przewidziane w programie nauczania,
  • przeprowadzanie kontroli dzienników nie rzadziej niż raz w miesiącu i nie później niż w przeddzień zakończenia doskonalenia centralnego,
  • monitorowanie liczby godzin zrealizowanych zajęć w celu ich porównania z liczbą godzin określoną w programie nauczania zaplanowanych do zrealizowania oraz dokumentowanie tych czynności w dzienniku.

Zadania dowódcy kompanii dla doskonalenia centralnego

  • wypełnienie strony tytułowej dziennika,
  • wpisywanie symboli określających przyczynę nieobecności słuchacza na zajęciach,
  • wypełnianie w dzienniku kart dotyczących składu Zespołu Pedagogicznego, w tym danych opiekuna dydaktycznego i dowódcy grupy szkoleniowej oraz danych osobowych słuchaczy,
  • bieżąca kontrola dziennika w zakresie poprawności dokonywanych wpisów obecności słuchacza na zajęciach oraz zgodności dokonywanych wpisów dotyczących realizacji treści programowych z planem tych zajęć, sporządzonym dla danej grupy szkoleniowej.

Zadania nauczyciela policyjnego

Dokonywanie w dzienniku:

  • wpisów w karcie dotyczącej składu Zespołu Pedagogicznego w części wyodrębnionej dla wzoru podpisu,
  • wpisów w karcie zawierającej wykaz innych nauczycieli policyjnych realizujących zajęcia na szkoleniu lub doskonaleniu centralnym, wpisu dokonuje każdy z nauczycieli policyjnych realizujących zajęcia,
  • wpisów dotyczących realizacji treści programowych,
  • wpisów dotyczących realizacji zajęć pozaprogramowych,
  • wpisów dotyczących oceny postępów w nauce,
  • wpisów dotyczących informacji o wypadku podczas zajęć,
  • adnotacji,
  • wpisów w kartach obecności słuchaczy na zajęciach programowych i pozaprogramowych w części dotyczącej godziny zajęć oraz frekwencji słuchaczy na tych zajęciach,
  • odnotowania faktu spóźnienia się słuchacza na zajęcia.

Zasady dokonywania wpisów do dziennika

Czytelność zapisów

Zgodnie z przywołaną wcześniej decyzją, wpisy w dzienniku dokonywane są pismem ręcznym, przy użyciu trwałego środka pisarskiego. Dokonując wpisów, należy zachować staranność pisma oraz czytelność. Do dokonywania wpisów nie można używać środków pisarskich, które mogą spowodować nieczytelność zapisów na kolejnych stronach dziennika. Oznacza to, iż używanie np. flamastrów jest zabronione.

Stosowanie klamry

Stosowanie klamry jest dopuszczone wyłącznie na kartach realizacji zajęć programowych i pozaprogramowych. Wówczas prowadzący zajęcia może złożyć jeden podpis, którym potwierdza realizację kilku następujących po sobie godzin lekcyjnych. Niedopuszczalne jest stosowanie klamry w rubrykach dotyczących oceny postępów w nauce, a zwłaszcza w polach dotyczących ocen okresowych.

Prawidłowe i nieprawidłowe stosowane klamry przedstawiają fotografie1–2.

Zmiany – skreślenia

Zmian zapisów należy dokonywać poprzez skreślenia ich cienką linią w sposób umożliwiający odczytanie skreślonego zapisu i naniesienie nowej treści. Fakt dokonania zmiany potwierdza się podpisem osoby, która dokonała zmiany wraz z datą dokonania tej zmiany. W tym miejscu należy zaznaczyć, iż decyzja nie określa, czy linia skreślenia ma być linią poziomą czy też linią przekątną.

Błędem jest również nanoszenie „pogrubionych” poprawek zamiast skreślenia.

Poprawa oceny bieżącej

Poprawy oceny bieżącej dokonuje się poprzez zastosowanie linii ukośnej pomiędzy oceną poprawianą a oceną uzyskaną podczas poprawy. Ponadto nauczyciel policyjny potwierdza fakt poprawy poprzez złożenie podpisu oraz naniesienie daty poprawienia oceny.

Poniżej wymieniono inne błędy popełniane podczas wypełniania dzienników.

  • Niestosowanie się do zaleceń opisanych w dzienniku. Jako przykład posłuży karta dziennika Dane osobowe słuchaczy. Według dyspozycji podanej w dzienniku należy zapisać stopień, imię i nazwisko. Wielokrotnie osoba wpisująca dane osobowe słuchaczy do dziennika zmienia kolejność, wpisując stopień, nazwisko i imię.
  • W karcie Realizacja zajęć programowych w przypadku rozpoczynania zajęć dydaktycznych od np. drugiej godziny lekcyjnej powinno się rozpoczynać zapis od aktualnej godziny lekcyjnej, wpisując jej numer w odpowiednią rubrykę. Nie powinno się zostawiać pustych pól dziennika przy pierwszej godzinie, a rozpocząć od drugiej godziny lekcyjnej.
  • W karcie Realizacja zajęć programowych nie należy zostawiać pustego pola jeśli w trakcie dnia jedna z godzin lekcyjnych jest wolna od zajęć, np. w przypadku przerwy obiadowej. Wówczas należy wpisywać tylko godziny, w których słuchacze uczestniczą w zajęciach.
  • W karcie Realizacja zajęć programowych nieczytelne wpisy dotyczące nauczycieli prowadzących zajęcia.
  • Stosowanie znaku „Z” dla całego dnia szkolenia w karcie Realizacja zajęć programowych w miejscu przewidzianym na wpisanie liczby osób nieobecnych na konkretnej godzinie lekcyjnej, zwłaszcza w sytuacji, gdy w danym dniu zajęcia są realizowanie przez kilku nauczycieli policyjnych.
  • Brak wzoru podpisu oraz nazwy komórki organizacyjnej w karcie Skład zespołu pedagogicznego.

Stosowanie się do zasad decyzji spowoduje większą czytelność zapisów w dziennikach szkoleń oraz doskonaleń centralnych. Pomimo tego, iż decyzja jest aktem wewnętrznym Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, to zasady w niej opisane można uznać za uniwersalne w szkolnictwie policyjnym. Staranność zapisów w dokumentacji szkolenia zapewni szybsze uzyskiwanie informacji zawartych w dzienniku, ułatwi kontrolę dziennika, a wypracowanie standardów prowadzenia dokumentacji zmniejszy ryzyko popełniania błędów.

podkom. Marcin Ogonek
Zakład Doradztwa Dydaktycznego i Psychologii CSP


Guidelines for proper completion of vocational and central in-service training logs

The purpose of this article is to highlight the importance of correctly completing the vocational and central in-service training logs as part of documenting the training process. The article also presents the division of responsibilities related to completing the logs, as well as the rules for making proper entries.

Tłumaczenie: Joanna Łaszyn

Pliki do pobrania