Współpraca międzynarodowa z CEPOL-em

Dwadzieścia dwa lata temu Rada Unii Europejskiej powołała Europejską Akademię Policyjną (CEPOL), która z czasem została przekształcona w Agencję Unii Europejskiej do spraw Szkolenia w Dziedzinie Ścigania, zachowując dotychczasową nazwę CEPOL. Modyfikacja i znaczne rozszerzenie zakresu zadań CEPOL-u sprawiły, że na przestrzeni lat stał się on jedną z najbardziej rozpoznawalnych instytucji Unii Europejskiej działających na niwie szeroko pojętego kształcenia na rzecz bezpieczeństwa. Swój udział w działaniach organizowanych przez CEPOL ma również Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, które od 2016 r. jest partnerem Agencji aktywnie uczestniczącym w przedsięwzięciach szkoleniowo-naukowych organizowanych pod szyldem CEPOL-u.

Od Bramshill do Budapesztu, czyli CEPOL kiedyś i dzisiaj

W 2000 r., z inicjatywy Portugalii, Rada Unii Europejskiej powołała Europejską Akademię Policyjną (CEPOL). Zadaniem Akademii było kształcenie wyższych funkcjonariuszy policji w oparciu o współpracę z jednostkami szkoleniowymi państw Unii Europejskiej (UE). Kierownicy tych jednostek stanowili jednocześnie Radę Zarządzającą CEPOL-u, której przewodniczył przedstawiciel państwa sprawującego prezydencję w UE. Na siedzibę CEPOL-u wyznaczono Bramshill w Anglii1, przy czym do 2005 r. tymczasowa siedziba Sekretariatu Akademii mieściła się w Brondby, nieopodal Kopenhagi.

W 2005 r. CEPOL uzyskał status instytucji unijnej i zaczął odgrywać istotną rolę w procesie ujednolicania programów szkolenia w zakresie współpracy transgranicznej ze szczególnym uwzględnieniem przestępczości zorganizowanej, rozpowszechnianiem dobrych praktyk i wyników badań, wsparciem w opracowywaniu programów szkoleniowych oraz w prowadzeniu szkoleń dla kadry instruktorskiej, a także funkcjonariuszy policji z krajów kandydujących. W celu zapewnienia efektywnej współpracy pomiędzy CEPOL-em a instytucjami szkoleniowymi każde z państw członkowskich mogło powołać krajowy punkt kontaktowy2. Również w 2005 r., w listopadzie, z tymczasowej siedziby w duńskim Brondby CEPOL przeniósł się na niemal dziesięć lat na południe Anglii do Bramshill. Od września 2014 r. Agencja urzęduje w centrum Budapesztu.

Wyniki analizy działalności CEPOL-u i dalsze prace nad podniesieniem efektywności współpracy szkoleniowej miały wpływ na podjęcie przez Komisję Europejską decyzji modyfikującej formułę działalności Agencji. Uwieńczeniem prac było wydanie pod koniec listopada 2015 r. przez Parlament Europejski i Radę rozporządzenia w sprawie Agencji Unii Europejskiej do spraw Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL). Nowa formuła zaczęła obowiązywać od początku lipca 2016 r. Do zasadniczych zmian należy zaliczyć włączenie do prac Zarządu Agencji przedstawiciela Komisji Europejskiej, kadencyjność członków Zarządu, a przede wszystkim rozszerzenie grupy instytucji współpracujących o przedstawicieli innych służb zajmujących się egzekwowaniem prawa (funkcjonariuszy i pracowników)3. Istotnym zadaniem Agencji stał się również aktywny udział w procesie przygotowywania długoletnich strategicznych analiz w zakresie potrzeb szkoleniowych. Kolejną zmianą wdrożoną w 2016 r. było zacieśnienie współpracy pomiędzy podmiotami z państw UE a CEPOL-em poprzez zawarcie dwustronnych umów; pierwsze umowy zawarto na lata 2017–20204, kolejne zostały podpisane z mocą obowiązującą w latach 2021–2024. Instytucja będąca stroną umowy może między innymi ubiegać się w ramach procedury grantowej o przyznanie funduszy na organizację przedsięwzięć szkoleniowych będących w ofercie CEPOL-u. Poszukując nowych i jeszcze bardziej efektywnych metod działania, kierownictwo Agencji wystąpiło z inicjatywą powołania tak zwanych centrów doskonalenia, których rola miała polegać na kompleksowym prowadzeniu szkoleń o określonym profilu na rzecz instytucji współpracujących z CEPOL-em. Według wstępnych założeń od 2019 r. centra doskonalenia miały zastąpić procedurę grantową. Niestety pomysł nie spotkał się z uznaniem większości partnerów Agencji i zakończył się na etapie pilotażu.

Wraz z wprowadzeniem nowej formuły, w celu usprawnienia i skoordynowania współpracy z Agencją, w państwach członkowskich UE powołano jednostki krajowe do spraw CEPOL-u. W Polsce Jednostka Krajowa CEPOL funkcjonuje od 27 czerwca 2017 r. i znajduje się w strukturach Biura Międzynarodowej Współpracy Policji Komendy Głównej Policji5. Do jej zadań należy przede wszystkim koordynacja organizacji szkoleń stacjonarnych na terenie kraju oraz w ramach programu wymiany, nabór krajowych uczestników szkoleń organizowanych poza granicami Polski, utrzymywanie kontaktu z Sekretariatem CEPOL-u, państwami członkowskimi i państwami trzecimi, agencjami i instytucjami UE oraz krajowymi organami bezpieczeństwa, opracowywanie i opiniowanie projektów i stanowisk, promocja oferty szkoleniowej CEPOL-u oraz doradztwo w zakresie obowiązującej praktyki i wymogów proceduralnych6.

Istotną sferą działalności CEPOL-u są inicjatywy międzynarodowe zmierzające do nawiązania lub zacieśnienia współpracy z innymi agencjami UE, jak również instytucjami szkoleniowymi państw trzecich, ze szczególnym uwzględnieniem krajów europejskich zainteresowanych utworzeniem bliższych relacji z unijną wspólnotą, państw kandydujących oraz państw stowarzyszonych, jak również państw leżących na zachodniej półkuli.

Działalność CEPOL-u wspiera internetowa platforma edukacyjna LEEd7, która jest szczególnie przydatna dla uczestników przedsięwzięć szkoleniowych oraz kadry zaangażowanej w ich realizację. Na uwagę zasługują bogate zasoby biblioteki elektronicznej oraz fora dyskusyjne, umożliwiające wymianę wiedzy i doświadczeń przez funkcjonariuszy policji i innych służb państw członkowskich. Użytkownicy strony internetowej CEPOL-u mogą doskonalić swoje umiejętności językowe, a także poszerzyć swoją wiedzę na temat rozwiązań stosowanych w innych państwach UE8. CEPOL to nie tylko instytucja unijna zajmująca się prowadzeniem szkoleń, lecz również podmiot prowadzący i wspierający działalność naukową oraz upowszechniający wyniki badań, między innymi za pośrednictwem ukazującego się cyklicznie biuletynu.

Na czele Agencji stoi Zarząd składający się z przedstawicieli reprezentujących każde z państw członkowskich UE oraz Komisję Europejską. Zarząd, którego pracami kieruje przewodniczący wybierany spośród jego członków, zbiera się co najmniej dwa razy w roku, a do jego zadań należy między innymi wytyczanie kierunków krótko- i długofalowych prac CEPOL-u, uchwalanie i wykonywanie budżetu oraz przesyłanie do Parlamentu Europejskiego sprawozdań z działalności Agencji. Zarząd powołuje również dyrektora, który odpowiada za kierowanie bieżącymi pracami CEPOL-u. Do zadań dyrektora należy w szczególności wykonywanie decyzji przyjętych przez Zarząd, przygotowywanie projektów rocznych i wieloletnich planów działalności oraz ich realizacja, jak również opracowywanie sprawozdań z działalności Agencji9.

Czym zajmuje się CEPOL?

Do podstawowych i najbardziej rozpoznawalnych obszarów działalności CEPOL-u należy z pewnością organizacja we współpracy z partnerami Agencji kursów, konferencji lub seminariów w formie stacjonarnej. Organizację tego typu przedsięwzięć, trwających zazwyczaj nie dłużej niż pięć dni roboczych, powierza się w ramach procedury grantowej lub – w określonych przypadkach – pozagrantowej. Do zadań organizatora przedsięwzięcia należy wyznaczenie menadżera, który odpowiada za realizację przedsięwzięcia w zakresie organizacyjnym, merytorycznym i finansowym. Kandydatów do udziału w kursie, konferencji czy w seminarium mogą zgłaszać wyłącznie krajowe jednostki CEPOL-u. Każdemu z państw członkowskich stowarzyszonych lub współpracujących z Agencją przysługuje prawo zgłoszenia co najmniej jednego kandydata. Ostateczną decyzję o tym, czy kandydat zostanie zakwalifikowany do udziału w przedsięwzięciu, podejmuje menadżer, w oparciu o kryteria wynikające z założeń programowych.

W dobie cyfryzacji doskonałym i bezpłatnym narzędziem dostępnym dla każdego z funkcjonariuszy organów ścigania UE jest internatowa platforma edukacyjna LEEd. Dzięki niej zarejestrowani użytkownicy mogą podnosić swoje kompetencje we własnym tempie i dowolnym czasie. W ofercie CEPOL-u znajdują się liczne webinary i kursy on-line.

Do sztandarowych inicjatyw szkoleniowych Agencji należy bez wątpienia program wymiany wzorowany na rozwiązaniach funkcjonujących od kilkudziesięciu lat w ramach europejskiego programu Erasmus10. Program wymiany oferowany przez CEPOL został uruchomiony w 2007 r. Jego zasadniczym zadaniem jest umożliwienie przedstawicielom organów egzekwowania prawa wymiany spostrzeżeń i dobrych praktyk, zbudowanie zaufania, zainicjowanie projektów współpracy oraz stworzenie warunków do długotrwałego uczenia się i nawiązywania kontaktów międzynarodowych. Wizyty w ramach programu wymiany trwają nie dłużej niż pięć dni roboczych. Wyjazdy odbywają się na zasadzie wzajemności (delegowanie uczestnika wiąże się ze sprawowaniem przez niego funkcji opiekuna w trakcie rewizyty).

CEPOL zajmuje się także kształceniem funkcjonariuszy organów ścigania na poziomie akademickim w ramach European Joint Master Programme (EJMP), czyli dwuletnich studiów magisterskich przeznaczonych dla wyższych funkcjonariuszy organów ścigania lub ekspertów na stanowiskach kierowniczych i specjalistycznych. Wersja pilotażowa studiów odbyła się w latach 2015–201711. Celem tego unikalnego projektu jest uzupełnienie programu studiów wyższych z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego funkcjonujących w krajach członkowskich UE o prawne i operacyjne aspekty międzynarodowej i europejskiej współpracy policyjnej. Program EJMP odpowiada wymaganiom określonym w Deklaracji Bolońskiej12, co gwarantuje jakość i spójność w wymiarze europejskim. EJMP jest realizowany przez konsorcjum 22 partnerów z Estonii, Finlandii, Hiszpanii, Holandii, Litwy, Rumunii, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch13.

Współpraca Centrum Szkolenia Policji w Legionowie z CEPOL-em

Centrum Szkolenia Policji w Legionowie znalazło się w gronie podmiotów, które zgłosiły swój akces do współpracy ramowej z CEPOL-em już kilka miesięcy po tym, jak Parlament Europejski i Rada wydały rozporządzenie modyfikujące i znacznie rozszerzające zakres działalności Agencji. Legionowskie Centrum było wówczas jedną z 59 instytucji reprezentujących jednostki policji, straży granicznej, służby celnej oraz jednostki badawcze krajów członkowskich UE, których oferta współpracy na lata 2017–2020 została zaakceptowana przez CEPOL. Nawiązanie ścisłej współpracy z CEPOL-em w ramach dwustronnej umowy nie było jedynie zabiegiem wizerunkowym, lecz przełożyło się na konkretne działania. Już w 2017 r. CSP w Legionowie z sukcesem przystąpiło do procedury konkursowej w celu uzyskania funduszy na organizację szkolenia stacjonarnego przy współudziale Europolu. Dzięki przyznanym środkom finansowym w dniach 28 sierpnia – 1 września 2017 r. w Legionowie gościli uczestnicy kursu z zakresu ochrony świadka. W zajęciach uczestniczyło 37 osób – wyselekcjonowanych praktyków, którzy reprezentowali nie tylko kraje UE i pozostałe państwa Starego Kontynentu, lecz także Afrykę, Amerykę Północną i Azję. Zajęcia prowadzili doświadczeni eksperci z Anglii, Austrii, Danii, Estonii, Holandii, Szkocji i Szwecji.

Kolejny rok współpracy z CEPOL-em to organizacja przez CSP w Legionowie oraz Europol następnego kursu stacjonarnego z zakresu ochrony świadka. W zajęciach, które odbyły się w dniach 4–8 czerwca 2018 r., uczestniczyło niemal 40 osób reprezentujących instytucje państw członkowskich UE oraz innych krajów europejskich i pozaeuropejskich. Podobnie jak w 2017 r. stronę merytoryczną przedsięwzięcia przygotowali przedstawiciele Europolu oraz kadra ekspertów prowadzących poszczególne zajęcia, natomiast za stronę organizacyjną odpowiadali policjanci i pracownicy legionowskiego Centrum.

O aktywności na arenie międzynarodowej oraz jakości przygotowywanych aplikacji w ramach procedury grantowej świadczy przyznanie CSP w Legionowie funduszy na organizację w 2019 r. kolejnego kursu. Tym razem było to szkolenie dotyczące problematyki ataków dokonywanych przez uzbrojonych szaleńców lub samotnych terrorystów w miejscach publicznych. Kurs odbył się w dniach 11–14 czerwca. Wzięło w nim udział 26 osób zajmujących się problematyką ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego w krajach UE i kandydujących do europejskiej wspólnoty. Udział w zajęciach wyselekcjonowanej grupy uczestników miał przede wszystkim na celu propagowanie i wymianę dobrych praktyk odnoszących się do działań interwencyjnych podejmowanych przez policjantów, którzy jako pierwsi przybywają na miejsce ataku. Zajęcia prowadzili doświadczeni eksperci reprezentujący policję z Hiszpanii, Francji, Rumunii, a także specjalista z Centrum Badań nad Terroryzmem Collegium Civitas. Kulminacją zajęć były symulacje przeprowadzone w strzelnicy taktycznej CSP w Legionowie. Scenariusze zajęć symulacyjnych przygotował ekspert reprezentujący paryską jednostkę zajmującą się zwalczaniem terroryzmu ‒ BRI. W trakcie symulacji uczestnicy kursu, korzystając z amunicji barwiącej, mogli sprawdzić skuteczność różnych modeli postępowań funkcjonariuszy, którzy jako pierwsi muszą stawić czoło niebezpiecznemu przestępcy14.

Współpraca CSP w Legionowie z CEPOL-em w latach 2017–2020 nie ograniczała się jedynie do organizacji szkoleń stacjonarnych. Przedstawiciele Centrum brali także udział w szkoleniach międzynarodowych z zakresu metodyki szkolenia oraz ochrony praw człowieka organizowanych pod auspicjami CEPOL-u przez podmioty zagraniczne.

Po wygaśnięciu czteroletniej umowy z CEPOL-em CSP w Legionowie zgłosiło swój akces do kontynuowania współpracy z Agencją w latach 2021–2024, w ramach kolejnej, dwustronnej umowy o partnerstwie ramowym15. Niestety, pandemia COVID-19 znacznie ograniczyła lub wręcz uniemożliwiła zarówno organizację, jak i udział w przedsięwzięciach stacjonarnych organizowanych pod patronatem CEPOL-u. Pod koniec 2020 r. CSP w Legionowie wspólnie ze stroną belgijską – jako liderem konsorcjum – przystąpiło do procedury grantowej w celu organizacji dwuetapowego kursu stacjonarnego z zakresu zwalczania nielegalnych laboratoriów narkotykowych. Druga, praktyczna część kursu, miała odbyć się na terenie Centrum, lecz ograniczenia sanitarne sprawiły, że przedsięwzięcie nie doszło do skutku.

Pandemia, co prawda, znacznie utrudniła aktywność szkoleniową CEPOL-u, lecz jednocześnie wpłynęła inspirująco na poszukiwanie alternatywnych rozwiązań. Jednym z nich było przeniesienie przedsięwzięć organizowanych dotychczas stacjonarnie do świata on-line. W 2021 r. CSP w Legionowie miało swój udział w pracach komitetu odpowiedzialnego za przygotowanie konferencji naukowej pod nazwą Wpływ pandemii na szkolenie i praktykę organów ścigania: pierwsze spostrzeżenia z perspektywy badawczej, która odbyła się on-line w dniach 5–7 maja. Pokłosiem konferencji organizowanej przez CEPOL i wileński Uniwersytet Mykolasa Romerisa była edycja specjalna biuletynu, w którym przedstawiciele policji i innych organów ścigania podzielili się swoimi obserwacjami opartymi na wynikach badań naukowych. W kolegium redakcyjnym biuletynu znalazł się przedstawiciel CSP w Legionowie16.

Usilne działania na rzecz ograniczenia zachorowań spowodowanych wirusem SARS-CoV-2 sprawiły, że organizacja przedsięwzięć stacjonarnych znów stała się możliwa, aczkolwiek przy zachowaniu określonego reżimu sanitarnego. Dzięki temu w roku 2022 Centrum mogło ponownie cieszyć się z przyznania grantu i gościć uczestników kursu z oferty szkoleniowej CEPOL-u. Podobnie jak w 2019 r. był to kurs wpisujący się w działania mające na celu przygotowanie policjantów do podejmowania skutecznych interwencji wobec samotnego terrorysty lub szaleńca, który usiłuje zabić w przestrzeni publicznej jak najwięcej osób. Motywem przewodnim szkolenia było wzmocnienie potencjału krajów unijnych w przeciwdziałaniu i zwalczaniu tego typu ataków w oparciu o wymianę dobrych praktyk w zakresie modeli działania policjantów, którzy jako pierwsi przybywają na miejsce zdarzenia. W zajęciach, które odbyły się w dniach 4–7 października, uczestniczyło 26 osób reprezentujących 19 państw europejskich. Szkolenie prowadzili doświadczeni praktycy, eksperci z Hiszpanii i Polski, w tym przedstawiciele świata nauki oraz agencji rządowej zajmujący się zwalczaniem terroryzmu. Prowadzący zajęcia bardzo często odwoływali się do własnych doświadczeń zawodowych, co sprawiło, że szkolenie było bardzo interesujące i ‒ przede wszystkim ‒ miało praktyczny wymiar. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych obiektów symulacyjnych CSP w Legionowie, wyposażonych w monitoring oraz systemy treningowe pozwalające na realizację zaawansowanych symulacji, uczestnicy kursu mogli zapoznać się z najlepszymi praktykami i modelami zachowań umożliwiającymi obezwładnienie sprawcy zamachu17. W 2022 r., podobnie jak w latach poprzednich, legionowscy policjanci nie tylko organizowali przedsięwzięcia międzynarodowe, lecz także mogli wzbogacić swoje doświadczenia zawodowe i nabyć wiedzy oraz umiejętności jako uczestnicy przedsięwzięć z oferty szkoleniowej CEPOL-u w obszarach związanych z przywództwem, metodyką szkolenia oraz ochroną praw człowieka.

CSP w Legionowie oraz inne polskie instytucje należą bez wątpienia do grona najbardziej aktywnych partnerów CEPOL-u, czego przejawem jest między innymi jedna z największych wśród państw członkowskich liczba szkoleń przyznawanych stronie polskiej w ramach oferty grantowej. Tradycją stało się, iż wnioski aplikacyjne przygotowywane przez polskie instytucje współpracujące z Agencją otrzymują bardzo wysokie oceny. Dumą napawa również fakt, że organizacja szkoleń prowadzonych przez CSP w Legionowie oraz pozostałe podmioty reprezentujące nasz kraj cieszy się uznaniem, o czym świadczą wyniki badań ewaluacyjnych, w których biorą udział zarówno uczestnicy szkoleń, jak i kadra ekspercka prowadząca zajęcia. Warto podkreślić, że badania ewaluacyjne nie odnoszą się jedynie do strony merytorycznej kursu, lecz także do wielu aspektów o charakterze organizacyjnym.

mł. insp. Grzegorz Winnicki
Kierownik Zakładu Interwencji Policyjnych CSP

 


  1. Decyzja Rady (2000/820/WSiSW) z dnia 22 grudnia 2000 r. ustanawiająca Europejskie Kolegium Policyjne (CEPOL), Dz. U. UE L 336 z dnia 30 grudnia 2000 r.
  2. Decyzja Rady 2005/681/WSiSW z dnia 20 września 2005 r. ustanawiająca Europejskie Kolegium Policyjne (CEPOL) i uchylająca decyzję 2000/820/WSiSW, Dz.U.UE.L.2005.256.63.
  3. Ministerstwo Finansów – Krajowa Administracja Skarbowa, Agencja Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania CEPOL, https://www.gov.pl/web/kas/agencja-unii-europejskiej-ds-szkolenia-w-dziedzinie-cigania-cepol [dostęp: 30 października 2022 r.].
  4. Pierwszy nabór wniosków przeprowadzono na początku 2016 r. CEPOL zweryfikował pozytywnie wnioski aplikacyjne nadesłane przez 25 państw członkowskich. W przypadku Polski pozytywnie oceniono wnioski złożone przez: Komendę Główną Policji, Centralne Biuro Śledcze Policji, Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji, Wyższą Szkołę Policji w Szczytnie, Szkołę Policji w Pile, Szkołę Policji w Katowicach, Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, Służbę Celno-Skarbową oraz dwa ośrodki szkoleniowe Straży Granicznej w Koszalinie i Kętrzynie. Zaakceptowanie łącznie 10 wniosków skutkujących podpisaniem umów o współpracy z CEPOL-em na lata 2017–2020 postawiło Polskę na pierwszym miejscu pod względem liczby pozytywnie ocenionych aplikacji oraz partnerów ramowych. (Roczny raport 2016, Biuro Międzynarodowej Współpracy Policji Komendy Głównej Policji, s. 34).
  5. Policja, CEPOL – Agencja Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania, https://info.policja.pl/inf/wspolpraca-miedzynarod/cepol/51106,CEPOL-Agencja-Unii-Europejskiej-ds-Szkolenia-w-Dziedzinie-Scigania.html [dostęp: 30 października 2022 r.].
  6. Ministerstwo Finansów – Krajowa Administracja Skarbowa, Agencja Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania CEPOL, https://www.gov.pl/web/kas/agencja-unii-europejskiej-ds-szkolenia-w-dziedzinie-scigania-cepol [dostęp: 30 października 2022 r.].
  7. LEEd (Law Enforcement Education Platform) zastąpiła funkcjonującą dotychczas platformę LMS (Learning Management System).
  8. Policja Podlaska, Europejska Akademia Policyjna (CEPOL), https://podlaska.policja.gov.pl/pod/informacj/cepol/27699,Europejska-Akademia-Policyjna-CEPOL.html [dostęp: 30 października 2022 r.].
  9. Regulation (EU) 2015/2219 of the European Parliament and of the Council of 25 November 2015 on the European Union Agency for Law Enforcement Training (CEPOL) and replacing and repealing Council Decision 2005/681/JHA.
  10. Program Erasmus umożliwia uczestnictwo w wymianach międzynarodowych, finansowanych przez Unię Europejską.
  11. Roczny raport 2016, Biuro Międzynarodowej Współpracy Policji Komendy Głównej Policji, s. 34.
  12. Deklaracja Bolońska to dokument podpisany w 1999 r. przez ministrów odpowiedzialnych za szkolnictwo wyższe w 29 krajach europejskich, który zapoczątkował ogólnoeuropejskie przedsięwzięcia nazywane Procesem Bolońskim. Istotą tego międzyrządowego procesu realizowanego w ścisłej współpracy ze środowiskiem akademickim było utworzenie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego. Idea utworzenia Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego została oparta na realizacji takich celów, jak: wprowadzenie systemu czytelnych i porównywalnych stopni (dyplomów), wprowadzenie studiów dwustopniowych, wprowadzenie punktowego systemu rozliczania osiągnięć studentów, wspieranie mobilności studentów i pracowników, współdziałanie w zakresie zapewniania jakości kształcenia, propagowanie spraw europejskich w kształceniu. (A. Kraśniewski, Proces Boloński to już 10 lat, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Warszawa 2009, s. 5–9).
  13. CEPOL,Training & Education, https://www.cepol.europa.eu/education-training/our-approach/types-learning [dostęp: 30 października 2022 r.].
  14. Centrum Szkolenia Policji, G. Winnicki, Zorganizowaliśmy międzynarodowy kurs z oferty szkoleniowej CEPOL-u, https://www.csp.edu.pl/csp/aktualnosci/4207,Zorganizowalismy-miedzynarodowy-kurs-z-oferty-szkoleniowej-CEPOL-u.html [dostęp: 25 listopada 2022 r.].
  15. CEPOL współpracuje obecnie w ramach dwustronnych umów ramowych z 56 podmiotami. Poza CSP w Legionowie stronę polską reprezentują: Collegium Civitas, Wyższa Szkoła Policji w Szczytnie, Szkoła Policji w Pile, Warmińsko-Mazurski Oddział Straży Granicznej oraz Centralny Ośrodek Szkolenia Straży Granicznej w Koszalinie.
  16. Biuletyn jest dostępny na stronie internetowej CEPOL-u: https://www.cepol.europa.eu/sites/default/files/European_Law_Enforcement_Research_Bulletin_Special_Conference_Edition_Nr5.pdf [dostęp: 25 listopada 2022 r.].
  17. Centrum Szkolenia Policji, G. Winnicki, Ataki w przestrzeni publicznej – kurs CEPOL, https://csp.edu.pl/csp/aktualnosci/5169,Ataki-w-przestrzeni-publicznej-kurs-CEPOL.html [dostęp: 25 listopada 2022 r.].

 

International cooperation with CEPOL

Twenty-two years ago, on the initiative of Portugal, the Council of the European Union established the European Police Academy (CEPOL), which has since been transformed into the European Union Agency for Law Enforcement Training, keeping CEPOL’s original name. The modification of CEPOL’s tasks and a significant extension of its scope have, over the years, made it one of the most recognisable institutions of the European Union operating in the field of security education in its broad sense. The Police Training Centre in Legionowo also has its contribution to make in the activities organised by CEPOL, which since 2016 has been a partner of the Agency actively participating in training and scientific undertakings organised under the CEPOL umbrella.

Tłumaczenie: Autor

Pliki do pobrania