Cel konkursu od lat pozostaje niezmienny i jest nim doskonalenie oraz sprawdzenie wiedzy, umiejętności oraz sprawności policjantów ruchu drogowego, a także kształtowanie pozytywnego wizerunku Policji. Przedsięwzięcie pozwala wyróżnić najlepszych funkcjonariuszy, którzy codziennie dbają o bezpieczeństwo na polskich drogach. O tytuł Policjanta Ruchu Drogowego ubiegało się 34 zawodników, wyłonionych w eliminacjach wojewódzkich, oraz dwóch przedstawicieli Żandarmerii Wojskowej, zaproszonych na zasadzie honorowego uczestnictwa.
Na trwający pięć dni Finał XXXIV Ogólnopolskiego Konkursu „Policjant Ruchu Drogowego” składało się sześć konkurencji:
- K-1 – test ze znajomości przepisów, w szczególności ustaw: prawo o ruchu drogowym, o kierujących pojazdami, o transporcie drogowym, Kodeks karny, Kodeks postępowania karnego, Kodeks wykroczeń, Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia, a także przepisów służbowych;
- K-2 – strzelanie z broni służbowej krótkiej z dobiegiem;
- K-3 – kierowanie ruchem drogowym na skrzyżowaniu;
- K-4 – jazda sprawnościowa motocyklem służbowym po wyznaczonym torze;
- K-5 – jazda sprawnościowa samochodem służbowym po wyznaczonym torze oraz przebiegnięcie wyznaczonego odcinka;
- K-6 – test wiedzy (K-6A) oraz sprawdzian praktycznych umiejętności z udzielania pomocy poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych (K-6B).
Pierwszego dnia odbyła się ceremonia uroczystego otwarcia, w trakcie której głos zabrali m.in.: Zastępca Dyrektora Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji insp. Krzysztof Dymura, Naczelnik Wydziału Nadzoru i Profilaktyki Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji mł. insp. Agnieszka Sałkowska oraz I Zas-tępca Komendanta Wojewódzkiego Policji w Poznaniu insp. Sławomir Piekut. Następnie rozlosowano numery startowe uczestników, a także powołano zespoły sędziowskie.
Konkurencja K-3 – kierowanie ruchem drogowym
Pierwszego dnia rywalizacji uczestnicy przystąpili do udziału w dwóch konkurencjach. Inauguracyjną było kierowanie ruchem drogowym na skrzyżowaniu ulic Bułgarskiej i Marcelińskiej w Poznaniu (K-3) (fot. 1–2). Jak co roku, o miejscu rozgrywania tej kategorii uczestnicy dowiedzieli się podczas odprawy technicznej. Każdy z nich kierował ruchem na skrzyżowaniu w czasie do 5 minut. Sędziowie, oceniając działania zawodników, uwzględniali zgodność podawanych sygnałów z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 lipca 2010 r. w sprawie kierowania ruchem drogowym, prawidłowe wejście i zejście ze skrzyżowania, reagowanie na wykroczenia popełniane przez kierujących i pieszych oraz wygląd zewnętrzny zawodnika i jego umundurowanie. Szczególny nacisk kładziono na taktykę regulacji ruchu, w ramach której konieczne jest m.in. uwzględnienie priorytetu komunikacji publicznej.
Najwyższą notę w tej konkurencji uzyskał asp. Artur Jaguszewski z KSP, za nim uplasowali się sierż. szt. Konrad Hornich z KWP w Łodzi oraz ex aequo podkom. Mikołaj Przybylski i sierż. szt. Aleks Ziętek, reprezentujący KWP w Poznaniu (tabela 1).
Konkurencja K-4 – jazda sprawnościowa motocyklem służbowym
Drugą konkurencją rozgrywaną tego dnia była jazda sprawnościowa motocyklem służbowym (K-4), polegająca na przejechaniu wyznaczonego toru w jak najkrótszym czasie (fot. 3–4). Wymagający doskonałego panowania nad maszyną tor tradycyjnie został wytyczony przez sędziów z Zakładu Ruchu Drogowego Centrum Szkolenia Policji w Legionowie. Aby ukończyć go z jak najlepszym wynikiem, funkcjonariusze nie mogli sobie pozwolić na popełnienie żadnego błędu, który skutkował doliczeniem tzw. sekund karnych, a te można było otrzymać m.in. za ominięcie przeszkody, przemieszczenie pachołka czy niewłaściwe zatrzymanie motocykla w wyznaczonym miejscu.
W tej konkurencji najlepsi byli mł. asp. Kamil Cader reprezentujący KWP w Krakowie, st. asp. Artur Jaguszewski reprezentujący KSP oraz sierż. szt. Konrad Hornich reprezentujący KWP w Łodzi (tabela nr 2).
Konkurencja K-5 – jazda sprawnościowa samochodem służbowym
Trzeciego dnia zmagań zawodnicy udali się na Tor Poznań, należący do Automobilklubu Wielkopolskiego, gdzie musieli zmierzyć się z dwoma konkurencjami. Jako pierwsza odbyła się jazda sprawnościowa samochodem służbowym po wytyczonym torze, połączona z biegiem na wyznaczonym odcinku (fot. 5–6). Konkurencja polegała na jednokrotnym przejechaniu trasy oraz przebiegnięciu około 200 m, co pozwalało na wykazanie się prawidłową techniką kierowania samochodem oraz wymagało dobrego przygotowania kondycyjnego funkcjonariuszy. Ponadto, tak jak w przypadku jazdy sprawnościowej motocyklem służbowym, zawodnicy mogli otrzymać „sekundy karne” za popełnione błędy, np. niezamknięcie drzwi samochodu, przemieszczenie pachołka, niewyłączenie silnika lub falstart. Ta konkurencja została zdominowana przez sierż. szt. Konrada Hornicha reprezentującego KWP w Łodzi, mł. asp. Pawła Barana z garnizonu lubelskiego oraz st. asp. Artura Jaguszewskiego z KSP (tabela nr 3).
Konkurencja K-6 – pierwsza pomoc
Drugą konkurencją tego dnia, składającą się z dwóch części, był test wiedzy (K-6A) oraz sprawdzian praktycznych umiejętności z zakresu udzielania pomocy poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych (K-6B). Zawodnicy najpierw przystępowali do teoretycznego testu ze znajomości zasad udzielania pomocy poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych, a następnie do sprawdzianu praktycznych umiejętności, gdzie ocenie punktowej podlegały czynności ratownicze podejmowane na miejscu zdarzenia w stosunku do osoby poszkodowanej nieprzytomnej z brakiem prawidłowego oddechu (fot. 7–8). Zadanie zawodnika polegało na wykonaniu algorytmu przy nagłym zatrzymaniu krążenia, który wymaga zachowania bezpieczeństwa własnego, oceny stanu przytomności poszkodowanego, udrożnienia dróg oddechowych oraz rozpoczęcia resuscytacji krążeniowo-oddechowej u osoby dorosłej w czasie 2 minut. Czynności wykonywano na manekinie osoby dorosłej z ustawieniami zgodnymi z Wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji z 2021 roku. W tabeli nr 4 zaprezentowano funkcjonariuszy, którzy uplasowali się na podium.
Konkurencja K-2 – strzelanie z broni służbowej krótkiej, z dobiegiem
W przedostatni dzień funkcjonariusze walczący o miano najlepszego „Policjanta Ruchu Drogowego” w Polsce spotkali się na krytej strzelnicy w Komendzie Powiatowej Policji w Gnieźnie, gdzie zmierzyli się z konkurencją strzelania z broni służbowej krótkiej, z dobiegiem (K-2). Wymagała ona nie tylko celnego oka, ale także opanowania, perfekcji i znajomości regulaminu. Zawodnicy, po sygnale gwizdka startowego, musieli pokonać dystans 100 metrów, udając się na linię ognia, tam dobyć broń z kabury, wydając okrzyk „Policja”, i oddać 10 strzałów do tarczy. Następnie zawodnicy byli zobligowani zejść do postawy klęczącej, za przesłoną wymienić magazynek, wydać okrzyk „Policja” i oddać kolejne 10 strzałów do tarczy z postawy klęczącej (fot. 9–11). O kolejności miejsc zawodników decydował uzyskany czas wykonania konkurencji, liczba przestrzelin w polu punktowym tarczy oraz brak „sekund karnych”, które mogły zostać dodane np. za strzelanie niezgodnie z regulaminem lub niecelny strzał. W tabeli nr 5 ujęto trzech najlepszych zawodników konkurencji K-2.
Konkurencja K-1 – test ze znajomości wybranych przepisów
Zgodnie z tradycją, ostatniego dnia zmagań o tytuł „Policjanta Ruchu Drogowego” odbył się test ze znajomości wybranych przepisów (K-1) (fot.12–13). Zawodnicy musieli w czasie 45 minut odpowiedzieć na 36 pytań, które – pomimo formy testu jednokrotnego wyboru – stanowiły wymagającą, złożoną kompilację szeroko ujętej problematyki ruchu drogowego oraz przepisów służbowych i zagadnień proceduralnych. Za każdą poprawną odpowiedź przyznawano 1 punkt.
Wieńcząca rywalizację konkurencja K-1 pozwoliła wyłonić najlepszych zawodników, wyszczególnionych w tabeli nr 6.
Wyniki końcowe
Po czterech dniach rywalizacji w Finale XXXIV Ogólnopolskiego Konkursu „Policjant Ruchu Drogowego”, w którym wzięło udział 34 policjantów z 17 garnizonów oraz dwóch przedstawicieli Żandarmerii Wojskowej, stało się jasne, kto jest zwycięzcą (fot. 14–17). Uroczystość zakończenia konkursu obyła się na Placu Wolności w Poznaniu przy udziale Zastępcy Komendanta Głównego Policji nadinsp. Romana Kustera, Komendanta Wojewódzkiego Policji w Poznaniu insp. Tomasza Olczyka, który podziękował wszystkim zawodnikom za udział w konkursie oraz wyraził uznanie dla ich wiedzy i umiejętności, Wicewojewody Wielkopolskiej Pani Karoliny Fabiś-Szulc, Naczelnika Wydziału Analiz Strategicznych i Porządku Publicznego Departamentu Porządku Publicznego MSWiA Adama Jędryszczaka, Wicemarszałka Województwa Wielkopolskiego Wojciecha Jankowiaka, I Zastępcy Prezydenta Poznania Pana Jędrzeja Solarskiego, a także innych przedstawicieli samorządów województwa wielkopolskiego. Byli obecni również szefowie zaprzyjaźnionych służb mundurowych – Żandarmerii Wojskowej, Państwowej Straży Pożarnej, Inspektoratu Transportu Drogowego, a także jednostek organizacyjnych Policji z całego kraju. Biuro Ruchu Drogowego KGP reprezentowali jego Dyrektor insp. Robert Koźlak oraz jego zastępca insp. Krzysztof Dymura. W uroczystości uczestniczyli również przedstawiciele NSZZP województwa wielkopolskiego, a także podmiotów pozapolicyjnych – Polskiego Związku Motorowego w Poznaniu, Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego, Zarządu Sobiesław Zasada Centrum1.
Sędzia Główny Konkursu mł. insp. Agnieszka Sałkowska, Naczelnik Wydziału Nadzoru i Profilaktyki Biura Ruchu Drogowego KGP, odczytała listę zwycięzców. Najlepsi policjanci w poszczególnych konkurencjach otrzymali puchary Komendanta Głównego Policji. Pamiątkowe trofea otrzymali także żołnierze Żandarmerii Wojskowej, którzy brali udział w rywalizacji. Uhonorowana została również jedyna policjantka biorąca udział w konkursie oraz najstarszy policjant – uczestnik konkursu2.
Laureaci konkursu w klasyfikacji indywidualnej zostali odznaczeni przez Komendanta Głównego Policji odpowiednio złotą, srebrną i brązową odznaką „Zwycięzca konkursu wiedzy i sprawności zawodowej”. Ponadto otrzymali nagrody pieniężne ufundowane przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Komendanta Głównego Policji, a także nagrody rzeczowe ufundowane przez Partnerów konkursu3.
Trzech finalistów z najwyższymi wynikami będzie mogło przystąpić do kursu oficerskiego w Akademii Policji w Szczytnie.
W klasyfikacji drużynowej najlepsi okazali się:
Miejsce I – Komenda Wojewódzka Policji w Łodzi
Miejsce II – Komenda Wojewódzka Policji w Rzeszowie
Miejsce III – Komenda Wojewódzka Policji w Poznaniu
W klasyfikacji indywidualnej, na najważniejszym podium dla policjantów ruchu drogowego, stanęli:
Miejsce I – sierż. szt. Konrad Hornich z KWP w Łodzi
Miejsce II – mł. asp. Tomasz Abram z KWP w Rzeszowie
Miejsce III – st. asp. Artur Jaguszewski z Komendy Stołecznej Policji
Klasyfikację indywidualną zawierającą ostateczne wyniki konkursu przedstawia tabela nr 7.
Klasyfikację drużynową zawierającą ostateczne wyniki konkursu przedstawiono w tabeli nr 8.
asp. Katarzyna Brzostek
Zakład Ruchu Drogowego CSP
asp. Łukasz Trzeciak
Zakład Ruchu Drogowego CSP
- Policja.pl, BRD KGP, XXXIV Finał Ogólnopolskiego Konkursu „Policjant Ruchu Drogowego” – uroczyste zakończenie, https://www.policja.pl/pol/aktualnosci/246555,XXXIV-Final-Ogolnopolskiego-Konkursu-Policjant-Ruchu-Drogowego-uroczyste-zakoncz.html [dostęp: 21.10.2024 r.].
- Tamże.
- Tamże.
Final of the XXXIV National Competition “Road Traffic Policeman”
The finals of the XXXIV National Competition “Road Traffic Policeman” held on June 10–14, 2024, selected the three best traffic policemen from among 34 police officers on daily duty on the road, two from each garrison, selected during the elimination at the provincial level, with the honorary participation of two representatives of the Military Police. The event was hosted by the Regional Police Headquarters in Poznań. The competition consisted of six competitions: a test of knowledge
of the regulations, shooting with a short service weapon with a run, directing traffic at an intersection, driving a service motorcycle on a designated track, driving a service car on a designated track and running a designated section, a test of knowledge and a test of practical skills in providing assistance to victims of traffic accidents.
Tłumaczenie: Joanna Łaszyn