KAMPANIA SPOŁECZNA POLICJI POD HASŁEM „KIERUJ SIĘ ROZSĄDKIEM”

Od września 2013 r. BPiRD KGP prowadziło kampanię społeczną pod hasłem „kieruj się rozsądkiem”, która została zrealizowana w ramach projektu współfinansowanego ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy i była adresowana do wszystkich uczestników ruchu drogowego ze szczególnym uwzględnieniem: motocyklistów, osób starszych (60+) i pieszych. W ramach kampanii skumulowano w dość krótkim czasie (około 10 tygodni) wiele intensywnych działań związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego, m.in. takich, jak: emisja spotów w stacjach telewizyjnych, publikacja artykułów prasowych w wysokonakładowej prasie, osłonowa kampania internetowa.
Wśród motocyklistów przeważają ludzie młodzi. Ich zachowanie na drodze często bywa społecznie nieakceptowane i wywołuje kontrowersje. Z powodu skłonności do ryzyka, a co za tym idzie, łamania przepisów prawa o ruchu drogowym, kierowcy motocykli budzą poczucie zagrożenia wśród innych uczestników ruchu. Twórcy kampanii postawili sobie za cel zmianę postaw motocyklistów i uświadomienie im, że zachowanie niezgodne z prawem to zagrożenie przede wszystkim ich życia. Natomiast przekaz adresowany do kierowców pozostałych pojazdów miał im uzmysłowić, że motocykliści są równoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego i większość z nich korzysta z dróg zgodnie z prawem, zatem postawa wzajemnej życzliwości i tolerancji będzie korzystna dla obydwu stron.
Zupełnie inne problemy, jako uczestnicy ruchu drogowego, mają seniorzy. Postępowanie osób starszych w wielu sytuacjach jest uwarunkowane przyzwyczajeniem, a nie zasadami bezpieczeństwa i przepisami prawa (np. przekraczanie jezdni poza przejściem dla pieszych). Seniorzy często przeceniają swoje możliwości (np. podczas prowadzenia samochodu). Nie biorą też pod uwagę tego, że będąc pokrzywdzonymi w wypadku drogowym, mają mniejsze szanse na przeżycie, ponieważ z racji wieku są słabsi.
Około 30% wypadków drogowych w Polsce zdarza się z udziałem pieszych. Ginie w nich ponad 1000 osób rocznie. Jest to jeden z poważniejszych problemów w ruchu drogowym. Pieszy, jako niechroniony uczestnik ruchu drogowego, w razie potrącenia doznaje dotkliwych obrażeń często skutkujących śmiercią lub niepełnosprawnością. W miesiącach jesienno-zimowych do wypadków dochodzi na skutek niezauważenia pieszego przez kierowcę pojazdu.
Przekaz kampanii miał uświadamiać uczestnikom ruchu drogowego, że prawidłowe zachowania na drodze, życzliwość, brak agresji, a także przestrzeganie przepisów prawa wpłyną na jakość ich życia, ponieważ dzięki takiej postawie będą bezpieczniejsi i tym samym unikną wielu kłopotów życiowych, a nawet tragedii. Działania tego typu mają też wyrabiać nawyki przewidywania niebezpiecznych sytuacji na drodze, które mogą wynikać nie tylko z przyczyn subiektywnych, ale także z obiektywnych, np. warunków atmosferycznych, widoczności.
Warto podkreślić, iż Policja posiada prawa autorskie do wszystkich materiałów powstałych na rzecz działań w ramach kampanii „Kieruj się rozsądkiem”, tj. banerów, spotów, płyty CD przygotowanej specjalnie do szkoleń dla seniorów. Banery i spoty są zamieszczone na stronie internetowej www.brd.policja.pl/kmpania. Policjanci mogą z nich korzystać bez obaw o naruszenie praw autorskich.
Pierwotnie realizacja tego zadania była zaplanowana wyłącznie na rok 2013, jednakże ze względu na szeroki zakres działań i grupę odbiorców szczególnie zagrożoną wypadkami drogowymi, a także na możliwości wykorzystywania materiałów kampanii w kolejnych latach, będzie ona prowadzona również w latach 2014–2015. BPiRD KGP będzie zachęcało jednostki Policji w całej Polsce do włączenia się w kampanię pod hasłem „Kieruj się rozsądkiem”.

Mirosława Świdzińska, starszy specjalista
Wydziału Profilaktyki BPiRD KGP