PODOPERACJA „KONTRA” 2–25.11.2013 r. – UNFCCC – COP19 – zabezpieczenie antyterrorystyczne kraju podczas szczytu klimatycznego w ramach operacji policyjnej „Klimat”

W dniach 9–22 listopada 2013 r. Biuro Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji uczestniczyło w zabezpieczeniu 19. Sesji Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC – COP19) oraz wydarzeń jej towarzyszących.
Ranga sesji i jej medialny charakter oraz ryzyko wystąpienia zdarzeń o charakterze terrorystycznym spowodowały konieczność podjęcia przez BOA KGP działań mających na celu zabezpieczenie kontrterrorystyczne terytorium całego kraju. Należy podkreślić, że w trakcie sesji odbywały się uroczystości rocznicowe Narodowego Święta Niepodległości, które w istotny sposób wpłynęły na rangę zaplanowanego zabezpieczenia.
W tworzeniu koncepcji zabezpieczenia antyterrorystycznego wzięto pod uwagę optymalne wykorzystanie potencjału bojowego policyjnych pododdziałów i sekcji antyterrorystycznych oraz aspekty logistyczne działań, przy założeniu, że zabezpieczenie COP19 nie mogło mieć wpływu na bezpieczeństwo obywateli w innych częściach kraju.
Użycie sił antyterrorystycznych Policji, zgodnie z zadaniami jednostek i komórek antyterrorystycznych Policji, miało wynikać z zaistnienia nadzwyczajnej sytuacji zagrażającej w sposób bezpośredni życiu i zdrowiu ludzkiemu, oraz przekraczającej kompetencje i możliwości innych służb biorących udział w zabezpieczeniu.
Przemieszczanie pierwszych sił i środków miało być prowadzone przy wykorzystaniu śmigłowców Zarządu Lotnictwa Policyjnego Głównego Sztabu Policji KGP (ilość skierowanych sił byłaby uzależniona od rodzaju i liczby przydzielonych śmigłowców), pozostałe siły miały zostać skierowane na miejsce działań drogą lądową z wykorzystaniem pojazdów służbowych.

Założono, że BOA KGP będzie realizowało następujące zadania:

  1. podejmowanie działań kontrterrorystycznych obejmujących obszar całego kraju w sytuacji wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym;
  2. koordynowanie przedsięwzięć związanych z prowadzeniem działań bojowych w sytuacjach zagrożenia lub dokonania przestępstwa o charakterze terrorystycznym;
  3. wspieranie działań ratowniczych w sytuacjach kryzysowych zagrożenia lub wystąpienia klęsk żywiołowych lub awarii technicznych oraz w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia ludzi, w szczególności:
    1. ratownictwa wysokościowego,
    2. ratownictwa na obszarze wód,
    3. ratownictwa technicznego,
    4. ratownictwa medycznego;
  4. współpracę w zakresie zagrożeń CBRN z: Państwową Agencją Atomistyki, Wojskowym Inspektoratem Sił Zbrojnych RP, Centralnym Ośrodkiem Analizy Skażeń, Państwową Strażą Pożarną oraz Strażą Graniczną;
  5. organizację systemu obiegu informacji, zarządzanie informacją oraz nadzór nad jej właściwym wykorzystaniem;
  6. bieżące eliminowanie czynników utrudniających właściwe przygotowanie i realizację podoperacji „Kontra”;
  7. stałą współpracę ze wszystkimi podmiotami biorącymi udział w działaniach;
  8. niezwłoczne informowanie dowódcy operacji o wszelkich potencjalnych zagrożeniach mogących mieć wpływ na jakość realizacji celu podoperacji „Kontra”.

BOA KGP zaplanowało wiele przedsięwzięć zmierzających do zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego w przypadku wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym na terenie kraju, w tym:

  1. uruchomiono Krajowy Dyżur Antyterrorystyczny w oparciu o siły BOA KGP oraz SPAP i SAT KWP,
  2. w ramach utworzonego sztabu dowódcy podoperacji „Kontra” założono:
    1. zorganizowanie systemu obiegu informacji w związku z prowadzonymi działaniami,
    2. przygotowanie dokumentów decyzyjnych dowódcy podoperacji dotyczących działań podległych sił,
    3. przekazywanie podjętych decyzji siłom podległym i współdziałającym,
    4. wystąpienie (w zależności od potrzeb) do Komendanta Oddziału Specjalnego Żandarmerii Wojskowej w Warszawie o:
    • udział w sztabie podoperacji „Kontra” żołnierzy realizujących zadania obsługi systemu monitorowania sił za pomocą Global Positioning System (GPS),
    • wsparcie i włączenie do działań bojowych BOA KGP trzech zespołów 6-osobowych wraz z wyposażeniem oraz własnymi środkami transportowymi.

Dyrektor BOA KGP insp. dr Michał Stępiński uczestniczył w pracach sztabu dowódcy operacji w Policyjnym Centrum Dowodzenia zlokalizowanym w Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, natomiast sztab dowódcy podoperacji „Kontra” pełnił służbę w siedzibie BOA KGP. W przypadku podjęcia decyzji o skierowaniu sił BOA KGP do działań, sztab dowódcy podoperacji „Kontra” wraz z siłami miał zostać przemieszczony w rejon działań.

W ramach przewidywanych wariantów działań sposób realizacji zadań przez siły AT był uzależniony od rodzaju zdarzenia generującego potrzebę podjęcia działań zgodnie z niżej zamieszczonym katalogiem:

  1. wystąpienie zdarzenia o charakterze terrorystycznym na terenie Warszawy,
  2. wystąpienie zdarzenia o charakterze terrorystycznym na terenie kraju,
  3. wystąpienie zdarzenia CBRN mającego cechy zamachu terrorystycznego o charakterze:
  • chemicznym – przewidywano skoordynowanie działań Policji wraz z jednostkami Państwowej Straży Pożarnej za pośrednictwem osoby wyznaczonej przez Komendanta Głównego PSP,
  • biologicznym – przewidywano skoordynowanie działań Policji za pośrednictwem Głównego Inspektora Sanitarnego MSW oraz wyznaczonego przedstawiciela Wojskowego Inspektoratu Sanitarnego,
  • radiologicznym – przewidywano skoordynowanie działań Policji za pośrednictwem osoby wyznaczonej przez Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki.

Algorytm działań obejmował:

  1. przyjęcie informacji o zaistniałym zdarzeniu i dokonanie wstępnej analizy (czas, miejsce, okoliczności zdarzenia, dane o sprawcach – z uwzględnieniem ich liczby, ustalonych personaliów, rysopisów, narodowości, charakter zagrożenia, uzbrojenie, sposób działania sprawców itp.) – sztab dowódcy podoperacji „Kontra”,
  2. alarmowe skierowanie Grupy Bojowej na miejsce zdarzenia – realizuje dowódca podoperacji „Kontra”,
  3. ocenę zaistniałej sytuacji – sztab dowódcy podoperacji „Kontra”,
  4. przygotowanie Planu Szturmu Natychmiastowego – dowódca szturmu natychmiastowego,
  5. organizację działań na miejscu zdarzenia – sztab dowódcy podoperacji „Kontra”,
  6. skierowanie odpowiednich sił i środków na miejsce zdarzenia – dowódca podoperacji „Kontra”,
  7. zapewnienie prawidłowego obiegu informacji – sztab dowódcy podoperacji „Kontra”,
  8. organizację systemu łączności – sztab dowódcy podoperacji „Kontra”,
  9. podjęcie współpracy z innymi służbami – sztab dowódcy podoperacji „Kontra”,
  10. opracowanie i przyjęcie planu działania – dowódca szturmu, dowódca podoperacji „Kontra”,
  11. rozwiązanie sytuacji kryzysowej – siły w dyspozycji dowódcy podoperacji „Kontra”,
  12. udokumentowanie przebiegu działań – sztab dowódcy podoperacji „Kontra”.

Sposób realizacji działań został określony w oparciu o rozwój sytuacji operacyjnej, zgodnie z zarządzeniem nr pf – 6/2003 Komendanta Głównego Policji z dnia 6 lutego 2003 r. w sprawie metod i form działania pododdziałów antyterrorystycznych oraz komórek minersko-pirotechnicznych Policji.
Do działań w ramach podoperacji „Warszawa” zostało skierowanych 56 funkcjonariuszy z jednostek i komórek antyterrorystycznych Policji KWP zgodnie z decyzją 437 Komendanta Głównego z dnia 16 października 2013 r. w sprawie zarządzenia operacji policyjnej oraz upoważnienia do udzielania zgody na użycie lub wykorzystanie środków przymusu bezpośredniego przez pododdziały zwarte1. Przydzielone siły podlegały bezpośrednio dowódcy podoperacji „Warszawa”.
Konferencja Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC – COP19) w Warszawie przebiegła bardzo spokojnie. Biuro Operacji Antyterrorystycznych KGP oraz SPAP i SAT KWP zaangażowane w zabezpieczenie konferencji nie były skierowane do działań bezpośrednio mających cechy zdarzeń o charakterze terrorystycznym. Podczas obchodów Święta Niepodległości 2013 zabezpieczali Marsz Prezydencki oraz Marsz Niepodległości. Policjanci pionu bojowego i negocjatorzy uczestniczyli w odblokowywaniu obiektu Ministerstwa Gospodarki i zdjęciu baneru organizacji „Greenpeace” rozwieszonego na elewacji Pałacu Kultury i Nauki. W trakcie operacji „Klimat” po raz pierwszy wyodrębniono siły i środki AT do pełnienia dyżuru zabezpieczenia antyterrorystycznego kraju, co należy traktować jako dobrą praktykę podczas realizacji przedsięwzięć o takiej randze, wymagających zaangażowania znacznych sił policyjnych.

 


1 Decyzja niepublikowana.