Aby przeciwdziałać takim właśnie niebezpiecznym i agresywnym zachowaniom, mając na względzie ciągłą potrzebę podnoszenia stanu bezpieczeństwa na drogach, która wynika z realizacji jednego z fundamentalnych zadań Policji, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom ruchu drogowego, a także wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społecznym w zakresie ujawniania kierujących dopuszczających się agresywnych lub szczególnie niebezpiecznych zachowań, w dniu 26 października 2018 r. decyzją Komendanta Stołecznego Policji powołano specjalny zespół pod nazwą „SPEED”.
Trzon tej specgrupy stanowi 40 najlepiej wyszkolonych i najbardziej doświadczonych policjantów warszawskiej „drogówki”, wspieranych przez funkcjonariuszy innych komórek, m.in. Wydziału do walki z Cyberprzestępczością KSP oraz Wydziału Kryminalnego KSP, prowadzących rozpoznanie w zakresie planowanych nielegalnych wyścigów.
W toku realizacji obowiązków służbowych zespoły „SPEED” patrolują najbardziej zagrożone ciągi komunikacyjne m.st. Warszawy, reagując na każdy przejaw agresywnego, niebezpiecznego i nieodpowiedzialnego zachowania kierujących. W związku z powyższym zmotoryzowany uczestnik ruchu drogowego, przekraczając dopuszczalną prędkość, musi się liczyć z tym, iż może „spotkać” się z funkcjonariuszami z nieoznakowanego BMW.
Ponadto policjanci grupy „SPEED”, w przypadku otrzymania informacji o organizowaniu nielegalnych wyścigów ulicznych natychmiast udają się w miejsca grupowania się żądnych mocnych wrażeń kierowców, aby skutecznie przeszkodzić w naruszaniu prawa i zapobiec nielegalnym – niebezpiecznym zabawom.
Już pierwsze miesiące pracy grupy „SPEED” pokazały, jak bardzo potrzebna była taka formacja na stołecznych drogach. Inicjatywa jej powołania spotkała się z dużym oddźwiękiem i aprobatą społeczną oraz zainteresowaniem mediów. Działania grupy mogą wzbudzać respekt wśród piratów drogowych. Zaplecze sprzętowe, jakim dysponuje formacja, a także determinacja policjantów w dążeniu do poprawy stanu bezpieczeństwa na warszawskich ulicach, znacznie ograniczają występowanie niepożądanych zjawisk w zakresie naruszeń przepisów dotyczących przekraczania dopuszczalnej prędkości oraz przejawów agresji na drodze.
Aby wyrównać szanse w pościgu za szybkimi samochodami piratów drogowych, policjanci grupy „SPEED” otrzymali najszybsze nieoznakowane radiowozy marki BMW 330i xDrive, które przyspieszają do „setki” w 5,8 sekundy i osiągają maksymalną prędkość 250 km/h. Funkcjonariusze wykorzystywali także, użyczony im na określony czas, samochód marki KIA Stinger. Niezwykle dynamiczne auto o mocy 366 koni mechanicznych rozpędzało się do setki w 4,9 sekundy. Jego prędkość maksymalna to 270 km/h. Dodatkowo w okresie letnim policjanci korzystają z motocykli służbowych marki BMW K 1200 S z przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w 2,9 sekundy, które mogą rozpędzić się do 280 km/h.
Flota najnowocześniejszych pojazdów w rękach najlepszych z najlepszych pozwoliła na znaczne wyhamowanie najbardziej krewkich i żądnych wrażeń kierowców.
Od 26 października 2018 r. do 10 listopada 2019 r. funkcjonariusze skontrolowali 24 923 pojazdy. Ujawnili w tym czasie 19 862 wykroczenia, w tym 4091 przypadków przekroczenia dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym i 13 714 pozostałych przekroczeń prędkości. Nałożyli 16 732 mandaty karne, w tym 15 342 za przekroczenie prędkości jazdy. W trakcie działań 2866 kierujących pouczono, a wobec 236 skierowano wnioski o ukaranie do sądu, 3847 kierującym zatrzymano prawo jazdy, w tym 3766 – za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym. Łącznie zatrzymano także 673 dowody rejestracyjne. Te liczby mówią same za siebie. Każdy z tych przypadków to zapobieżenie potencjalnej tragedii ludzkiej.
W opinii Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji działania grupy „SPEED” znacząco wpływają na zmniejszenie liczby zdarzeń drogowych ze skutkiem śmiertelnym. Ważną rolę odgrywa także przekaz społeczny i medialny dotyczący jej działalności. W jego wyniku wielu kierowców uświadomiło sobie, że każde zachowanie niezgodne z przepisami ruchu drogowego spotka się z natychmiastową reakcją stróżów prawa.
Warto podkreślić, że rozwiązanie zastosowane przez stołeczną policję zostało przez kierownictwo Policji wdrożone w lipcu 2019 r. we wszystkich garnizonach i grupy „SPEED” funkcjonują w całym kraju.
(...)
Opracował: podkom. Robert Górski, Sekcja Organizacji Służby Wydziału Ruchu Drogowego KSP.
Na podstawie materiałów: „Stołeczny Magazyn Policyjny”, maj 2019; „Stołeczny Magazyn Policyjny”, czerwiec 2019; Opracowanie własne WRD KSP.
Pełna wersja artykułu "Warszawska grupa SPEED hamulcem na prędkość" w pliku PDF