POKRYWA KOMORY SILNIKA I BAGAŻNIKA
Pod pokrywą komory silnika sprawdzamy poziom płynów: chłodniczego, hamulcowego, do spryskiwacza oraz poziom oleju silnikowego i stan techniczny akumulatora. Następnie w bagażniku sprawdzamy niezbędne wyposażenie w postaci: gaśnicy, trójkąta ostrzegawczego oraz apteczki pierwszej pomocy przedmedycznej, jeśli nie występują one w innym miejscu pojazdu.
SZYBY POJAZDU
Szyby powinny być czyste i przejrzyste, bez uszkodzeń i pęknięć. Wycieraczki powinny być czyste, równomiernie przylegać do szyby pojazdu, zbierać całą szerokością powierzchni (nie pozostawiać smug) oraz nie powinny trzeć i piszczeć, gumowa część nie powinna odrywać się od stelaża, powinna być gładka, bez wygięć i nierówności.
OGUMIENIE KÓŁ POJAZDU
Analizując stan ogumienia pojazdu, należy sprawdzić:
– ciśnienie w oponach w sposób organoleptyczny;
– występowanie jednakowej rzeźby i budowy bieżnika opony na tej samej osi;
– wysokość bieżnika opony – określoną parametrem TWI (wskaźnik zużycia opony, znajdujący się na zewnętrznej jej części – minimalna grubość bieżnika powinna sięgać przynajmniej 1,6 mm).
INNE ELEMENTY − SYGNAŁY POJAZDU UPRZYWILEJOWANEGO
Należy sprawdzić działanie sygnałów błyskowych i dźwiękowych – lampę sygnalizacyjno-ostrzegawczą oraz głośnik megafonu.
OGLĘDZINY INNYCH UKŁADÓW
Analizując ich stan, należy sprawdzić: płyny eksploatacyjne pod kątem ewentualnych wycieków; szczelność połączeń występujących w układach: hamulcowym, chłodzenia i wspomagania (o ich sprawności świadczyć będzie brak wycieków); działanie wskaźników oraz lampek kontrolnych – po uruchomieniu silnika powinny zgasnąć kontrolki koloru czerwonego oraz żółtego.
SPRAWDZENIE OŚWIETLENIA ZEWNĘTRZNEGO POJAZDU
Reflektory przednie oraz lampy tylne powinny być czyste i nieuszkodzone. Z przodu należy sprawdzić światła pozycyjne, mijania, drogowe, do jazdy dziennej, przeciwmgłowe przednie, awaryjne i kierunkowskazy. Natomiast z tyłu pojazdu światła pozycyjne, przeciwmgłowe tylne, kierunkowskazy, światło cofania, światło hamowania „stop”, światła oświetlające tablicę rejestracyjną, światła odblaskowe i awaryjne. W przypadku usterki, tj. ewentualnego przepalenia żarówki, niezwłocznie należy ją wymienić.
(...)
Adam Karolak
Zakład Ruchu Drogowego CSP
Małgorzata Karolak
Zakład Ruchu Drogowego CSP
Pełna wersja artykułu "Przygotowanie pojazdu policyjnego do służby" w pliku PDF