Jak podano w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, podstawowym zadaniem urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego jest ochrona życia i w ograniczonym zakresie także mienia uczestników ruchu oraz osób pracujących na drodze, a w niektórych przypadkach także użytkowników terenów przyległych.
Możliwe jest wykorzystanie jedynie takich urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, dopuszczonych do obrotu i powszechnego stosowania w budownictwie, dla których:
– wydano certyfikat na znak bezpieczeństwa, wykazujący, że zapewniono zgodność z kryteriami technicznymi określonymi na podstawie odpowiednich norm, aprobat technicznych oraz właściwych przepisów i dokumentów technicznych – w odniesieniu do wyrobów podlegających tej certyfikacji,
– dokonano oceny zgodności i wydano certyfikat zgodności lub deklarację zgodności z odpowiednią normą lub aprobatą techniczną – w odniesieniu do wyrobów niepodlegających certyfikacji,
– wydano atest lub certyfikat w kraju wytworzenia, co do których nie jest wymagane nadanie znaku bezpieczeństwa.
Urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego stosuje się w celu:
– optycznego prowadzenia ruchu,
– wskazania pikietażu drogi,
– oznaczania obiektów znajdujących się w skrajni drogi,
– zabezpieczania ruchu pojazdów i pieszych,
– poinformowania i ostrzegania kierujących,
– zamykania dróg dla ruchu,
– zabezpieczania robót prowadzonych w pasie drogowym,
– prowadzenia nadzoru nad ruchem drogowym.
(...)
Marcin Ogonek
Zakład Ruchu Drogowego CSP
Łukasz Trzeciak
Zakład Ruchu Drogowego CSP
Pełna wersja artykułu "Urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zastosowanie i nazewnictwo" w pliku PDF