- Podstawowymi celami konkursu są:
- doskonalenie oraz sprawdzenie wiedzy, umiejętności i sprawności policjantów ruchu drogowego;
- utrwalanie wśród policjantów przekonania, że tylko zdecydowane, skuteczne i zgodne z prawem działanie może przyczynić się do pozytywnej społecznej oceny Policji;
- podnoszenie prestiżu społecznego policjantów ruchu drogowego;
- przybliżenie społeczeństwu problematyki bezpieczeństwa, pracy policjantów ruchu drogowego oraz kształtowanie pozytywnego wizerunku Policji;
- wyłonienie najwszechstronniejszego policjanta ruchu drogowego;
- wyłonienie najlepszej reprezentacji policjantów ruchu drogowego.
Zawodnicy mają do pokonania wiele konkurencji, które sprawdzą ich umiejętności i wiedzę z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Finał konkursu obejmuje niżej wymienione konkurencje:
Konkurencja K-1
– test ze znajomości wybranych przepisów prawa o ruchu drogowym (18 pytań).
Konkurencja K-2
– test ze znajomości wybranych zagadnień prawa karnego, procedury karnej, prawa o wykroczeniach, procedury wykroczeniowej, taktyki pracy policjanta i innych przepisów służbowych, a także ze znajomości zagadnień związanych z udzielaniem pierwszej pomocy ofiarom wypadków (18 pytań, w tym 5 z udzielania pierwszej pomocy ofiarom wypadków).
Konkurencje testowe (K-1 i K-2) przewidują możliwość jednokrotnego wyboru prawidłowej odpowiedzi. Łączny czas przeznaczony na rozwiązanie testów – 40 minut. Za każdą prawidłową odpowiedź na pytanie uczestnik otrzymuje 0,5 punktu.
Konkurencja K-3
– strzelanie z broni służbowej:
- miejsce – strzelnica Centrum Szkolenia Policji w Legionowie;
- warunki strzelania:
- broń – pistolet będący na wyposażeniu policjanta; broń zdeponowana jest w CSP w Legionowie, sprawdzona technicznie i dopuszczona do zawodów;
- opór języka spustowego – minimum 1,36 kg;
- cel – dwie tarcze TS 10 i TS 2, gdzie w tarczy TS 10 prostokąt ma wartość „7”;
- odległość – TS 10 – 15 m, TS 2 – 25 m;
- liczba naboi – 12 sztuk (po 6 do każdej tarczy);
- postawa – stojąc, chwyt broni dowolny;
- bieg – 100 m bez przeszkód;
- czas – 90 s na bieg i oddanie 12 strzałów wraz ze zmianą magazynka;
- przebieg strzelania:
- zawodnicy startują w kolejności wynikającej z numerów startowych, po identyfikacji na podstawie legitymacji służbowej;
- w jednej rundzie może uczestniczyć 3 zawodników;
- zawodnik zgłasza się w punkcie startu najpóźniej na 5 minut przed rozpoczęciem konkurencji, sędzia startowy sprawdza prawidłowość broni (w tym opór języka spustowego) i przygotowanie zawodnika do konkurencji, pistolet powinien być załadowany magazynkiem, nabój nie może być wprowadzony do komory nabojowej;
- po upływie 90 s od rozpoczęcia konkurencji sędzia stanowiskowy przerywa dalsze strzelanie – oddanie strzału (strzałów) po komendzie „przerwać ogień” powoduje odliczenie od uzyskanego wyniku najwyżej punktowanych przestrzelin (w zależności od ilości oddanych strzałów po komendzie);
- w czasie dobiegu broń musi znajdować się w kaburze zewnętrznej, na linii ognia broń wyjmuje się bez dodatkowej komendy;
- po ukończeniu strzelania sędzia kontroluje prawidłowość rozładowania broni, która następnie powinna być zabezpieczona w kaburze;
- o kolejności miejsc zawodników decyduje suma uzyskanych punktów z przestrzelin;
- zawodnik z najlepszym wynikiem otrzymuje 18 punktów, każdy kolejny 0,5 punktu mniej od poprzednika, aż do miejsca 36, za które zawodnik otrzymuje 0,5 punktu;
- w przypadku uzyskania przez dwóch lub więcej zawodników takiej samej liczby punktów, o zajęciu wyższego miejsca decyduje kolejno:
- wynik strzelania do tarczy TS 2,
- liczba przestrzelin o wartości 10, 9, 8 itd. w tarczy TS 2,
- liczba przestrzelin o wartości 7, 5, 4 itd. w tarczy TS 10;
- protesty dotyczące oceny muszą być zgłoszone przez zawodnika bezpośrednio po podaniu wyniku (po podpisaniu metryczki strzelania z naniesionymi wynikami), do przewodniczącego zespołu sędziowskiego tej konkurencji;
- w przypadku zacięcia broni niezawinionego przez zawodnika, zawodnik ten powtarza konkurencję po zakończeniu strzelania przez wszystkie zmiany w danej grupie zawodników;
- o winie lub braku winy zawodnika przy zacięciu broni decyduje sędzia stanowiskowy, w razie uznania, że zacięcie broni nastąpiło z winy zawodnika, zalicza mu się tylko te przestrzeliny, które uzyskał przed zgłoszeniem zacięcia;
- w razie wystąpienia kolejnego zacięcia, niezależnie od winy zawodnika, zalicza mu się lepszy wynik z podjętych (dwóch) prób;
- w czasie strzelania zawodnicy obowiązkowo używają ochronników słuchu i wzroku (zapewnia je organizator);
- obowiązuje umundurowanie służbowe – dokładne informacje dotyczące rodzaju umundurowania zostaną podane w dniu rozgrywania konkurencji.
Konkurencja K-4
– kierowanie ruchem drogowym na skrzyżowaniu z wyłączoną sygnalizacją świetlną.
Konkurencja odbywa się na jednym skrzyżowaniu, oceniana przez stały skład czterech sędziów wg następujących
zasad:
- czas trwania konkurencji – do 5 minut na każdego zawodnika;
- zawodnicy startują w kolejności wynikającej z numerów startowych;
- decyzję o wejściu każdego zawodnika na skrzyżowanie podejmuje przewodniczący zespołu sędziowskiego tej konkurencji, po identyfikacji zawodnika;
- oceny zawodników dokonuje indywidualnie każdy z 4 sędziów, okazując przypisaną liczbę punktów w skali od 1 do 9 publicznie i wpisując ją do arkusza ocen, bezpośrednio po zakończeniu konkurencji przez zawodnika; następnie bezpośrednio po zakończeniu całej konkurencji każdy z sędziów przekazuje arkusz przewodniczącemu zespołu sędziowskiego konkurencji, który wpisuje oceny do protokołu;
- zabrania się nanoszenia jakichkolwiek poprawek ocen w arkuszu;
- o wyniku decyduje suma punktów przyznanych przez sędziów – po odrzuceniu dwóch skrajnych ocen;
- przewodniczący zespołu sędziowskiego przerywa konkurencję, jeżeli w czasie jej odbywania zawodnik popełnia zasadnicze błędy lub nie panuje nad sytuacją na skrzyżowaniu, w wyniku czego zagrożone jest bezpieczeństwo ruchu lub następuje jego tamowanie; w takim przypadku zawodnik otrzymuje 0 punktów jako wynik końcowy konkurencji;
- w przypadku, o którym mowa w pkt 7, na polecenie przewodniczącego zespołu sędziowskiego kierowanie ruchem na skrzyżowaniu podejmuje policjant niestartujący w finale konkursu, do czasu przejęcia kierowania ruchem przez kolejnego zawodnika;
- sędziowie w ocenie zawodników uwzględniają w szczególności:
- zgodność podawanych sygnałów z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 lipca 2010 r. w sprawie kierowania ruchem drogowym (Dz. U. Nr 123, poz. 840),
- prawidłowe wejście na skrzyżowanie i zejście z niego,
- reagowanie na wykroczenia popełniane przez kierujących i pieszych,
- wygląd zewnętrzny zawodnika i jego umundurowanie;
- zawodnicy finału konkursu w trakcie konkurencji reagują na wykroczenia popełniane przez uczestników ruchu drogowego w obrębie skrzyżowania, stosowanie określonych środków należy do policjantów niebiorących udziału w konkurencji;
- przebieg konkurencji jest rejestrowany za pomocą kamery.
Konkurencja K-5
– jazda sprawnościowa motocyklem służbowym.
Konkurencja polega na przejechaniu wyznaczonego toru, według następujących zasad:
- zawodnicy startują w kolejności wynikającej z numerów startowych;
- zawodnik na motocyklu ustawia się na starcie, silnik jest włączony, przednie koło motocykla znajduje się na linii startu;
- start odbywa się na sygnał sędziego startowego;
- po przejechaniu toru sprawnościowego zawodnik przejeżdża metę lotną i zjeżdża na parking;
- do uzyskanego czasu przejazdu dolicza się tzw. „sekundy karne”, zgodnie z poniższą tabelą:
Lp. |
Błąd w przejeździe |
Sekundy karne |
1. |
Każdorazowe dotknięcie podłoża |
5 |
2. |
Przewrócenie, przemieszczenie pachołka |
5 |
3. |
Spadnięcie z deski lub równoważni |
10 |
4. |
Jazda niezgodna z wytyczonym kierunkiem lub ominięcie wyznaczonego odcinka toru |
30 |
5. |
Całkowite ominięcie przeszkody |
60 |
- o kolejności miejsc zawodników decyduje czas przejazdu – z uwzględnieniem sekund karnych;
- zawodnik przystępujący do konkurencji powinien być ubrany w strój motocyklisty (bez pasa i koalicyjki), tzn. w:
- kombinezon motocyklisty,
- buty służbowe zakrywające kostkę lub buty motocyklowe,
- rękawice ochronne z mankietami lub motocyklowe,
- kask ochronny (zapięty),
- ewentualnie – okulary ochronne.
Konkurencja K-6
– jazda sprawnościowa samochodem osobowym po wyznaczonym torze.
Konkurencja polega na jednokrotnym przejechaniu wyznaczonego toru, według następujących zasad:
- kolejność startujących wynika z miejsca zajmowanego przez zawodnika po rozegraniu dotychczasowych konkurencji, im więcej punktów w klasyfikacji generalnej, tym późniejszy start, jako pierwszy startuje zawodnik z najmniejszą liczbą punktów, jako ostatni – zawodnik z największą liczbą punktów w klasyfikacji generalnej; zasadę ustalania zajmowanego miejsca stosuje się w sposób określony w § 6 ust. 1;
- zawodnik zajmuje miejsce w samochodzie podstawionym na miejsce startu i zapina pasy bezpieczeństwa, po uruchomieniu silnika ustawia samochód przednimi kołami na linii startu i zgłasza sędziemu gotowość startu;
- start odbywa się na sygnał sędziego startowego;
- po przejechaniu toru zawodnik zatrzymuje pojazd w wyznaczonym miejscu, tak, by linia zatrzymania znajdowała się pomiędzy osiami pojazdu (żadne z kół nie może stać na linii zatrzymania), linia START/META nie jest punktem pomiaru uzyskanego czasu;
- do uzyskanego czasu przejazdu dolicza się tzw. „sekundy karne”, zgodnie z poniższą tabelą:
Lp. |
Błąd w przejeździe |
Sekundy karne |
1. |
Falstart zawodnika |
5 |
2. |
Przesunięcie, przewrócenie pachołka |
5 |
3. |
Każdorazowe niezapięcie pasów bezpieczeństwa |
15 |
4. |
Jazda niezgodna z wytyczonym kierunkiem lub ominięcie wyznaczonego odcinka toru |
40 |
5. |
Nieprawidłowe zatrzymanie pojazdu po wykonaniu próby |
20 |
- o kolejności miejsc zawodników decyduje czas przejazdu – z uwzględnieniem ewentualnych sekund karnych;
- policjant przystępujący do konkurencji powinien być w umundurowaniu służbowym – informacje o rodzaju umundurowania zostaną podane przed konkurencją.
Uregulowania dodatkowe dotyczące konkurencji K-5 i K-6:
- przed konkurencją zawodnik może zapoznać się z trasą jazdy (przejście po wyznaczonym torze jazdy);p
- pojazdy posiadają jednakowe parametry techniczne, przydział pojazdów odbywa się w sposób rotacyjny;
- w razie niezawinionej przez zawodnika awarii pojazdu:
- przed próbą – zawodnik zostaje dopuszczony do próby po ostatnim zawodniku z listy startowej, do próby przystępuje kolejny zawodnik,
- w trakcie próby – próba tego zawodnika zostaje przerwana i do swojej próby przystępuje kolejny zawodnik, natomiast zawodnik, który miał awarię, wykonuje próbę po ostatnim zawodniku z listy startowej;
- w razie awarii pojazdu zawinionej przez zawodnika konkurencji nie uznaje się za ukończoną;
- zawodnik z najlepszym wynikiem otrzymuje 18 punktów, każdy kolejny – o 0,5 punktu mniej od poprzednika, aż do miejsca 36, za które zawodnik otrzymuje 0,5 punktu;
- w przypadku nieukończenia konkurencji K-5 lub K-6, zawodnik otrzymuje odpowiednio 0 punktów;
- do pomiaru czasu podczas konkurencji przewiduje się wykorzystanie urządzeń elektronicznych, w wyjątkowej sytuacji dopuszcza się dokonanie pomiaru ręcznego;
- przebieg konkurencji jest rejestrowany za pomocą kamery.
■ ■ ■
Organizatorem konkursu po raz kolejny było Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, natomiast na szczeblu wojewódzkim współorganizatorami konkursu były komórki organizacyjne właściwe do spraw ruchu drogowego komend wojewódzkich Policji/Komendy Stołecznej Policji we współpracy z komórkami organizacyjnymi właściwymi do spraw szkolenia. Nadzór nad ich organizacją i przebiegiem pełnili komendanci wojewódzcy Policji oraz Komendant Stołeczny Policji.
Każda komenda wojewódzka (Stołeczna) Policji zgłosiła do udziału w konkursie dwóch policjantów ruchu drogowego pełniących służbę na drodze. Ponadto Komendant CSP w Legionowie dodatkowo zaprosił dwóch żołnierzy Żandarmerii Wojskowej, którzy wzięli udział w konkursie na zasadzie honorowego uczestnictwa. Każda reprezentacja miała swojego kierownika, którym był kierownik komórki organizacyjnej właściwej ds. ruchu drogowego lub jego zastępca.
Z biegiem lat zmieniał się regulamin konkursu, sprzęt wykorzystywany do przeprowadzenia poszczególnych konkurencji, a także liczba jego uczestników. Zmiany te w większości przypadków wynikały z doświadczeń zdobywanych przez organizatorów oraz z konstruktywnych uwag uczestników. To, co stanowi stały element konkursu, który dało się zauważyć już podczas pierwszej edycji, to klimat zdrowej i życzliwej rywalizacji. Atmosfera ta towarzyszy rywalizacji niezmiennie, co potwierdza klasę finalistów. Ci, którzy biorą czynny udział w tym przedsięwzięciu, z pewnością mogą stanowić wzór do naśladowania dla swoich młodszych kolegów, zarówno jako policyjni specjaliści, jak i – po prostu – zwykli ludzie...
kom. Sławomir Hołoweńko
wykładowca Zakładu Ruchu Drogowego CSP
Artykułu w pliku PDF