VADEMECUM POLICJANTA

Wskazówki i komentarze opracowane przez wykładowców CSP:zmiany w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz zmiana przepisów dotyczących kontroli przewozu drogowego

 ZMIANY W USTAWIE O WYCHOWANIU W TRZEŹWOŚCI I PRZECIWDZIAŁANIU ALKOHOLIZMOWI  


Z dniem 1 stycznia 2014 r. weszła w życie znowelizowana ustawa z dnia 4 stycznia 2013 r. o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2013 r. poz. 1563). Powodem zmian w ustawie był wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 3 kwietnia 2012 r., ogłoszony dnia 16 kwietnia 2012 r., w którym Trybunał stwierdził niekonstytucyjność przepisów ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2012 r. poz. 1356, z późn. zm.) w zakresie określania maksymalnej opłaty za pobyt m.in. w izbie wytrzeźwień czy jednostce Policji, oraz przepisów wydanego na podstawie tej ustawy rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 4 lutego 2004 r.

Doregulowano także „Protokół doprowadzenia osoby w celu wytrzeźwienia”, poprzez wprowadzenie dodatkowych informacji, takich jak: wiek osoby doprowadzanej, jej rysopis oraz wykaz przedmiotów, które osoba posiadała przy sobie. Ponadto wprowadzono „pouczenie osoby doprowadzonej do wytrzeźwienia” jako formularz obowiązkowy. Poza tym nadano Policji obowiązek niezwłocznego przekazania sądowi rejonowemu zażalenia na doprowadzenie, w przypadku gdy osoba doprowadzana złoży je za pośrednictwem jednostki Policji (art. 40 ust. 7). W sytuacji gdy osoba doprowadzana wymaga hospitalizacji, to Policja jest zobowiązana do niezwłocznego przewiezienia osoby doprowadzanej do podmiotu leczniczego. Art. 403 ust. 1 ustawy stanowi, że o przyjęciu lub odmowie przyjęcia do izby wytrzeźwień lub placówki zdecyduje odpowiednio: dyrektor izby wytrzeźwień, kierownik placówki, komendant jednostki Policji. [...]

kom. Dorota Cyma-Końska, wykładowca ZSP

 

 ZMIANA PRZEPISÓW DOTYCZĄCYCH KONTROLI PRZEWOZU DROGOWEGO  


11 września 2013 r. zostało ogłoszone rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 23 lipca 2013 r. w sprawie kontroli przewozu drogowego (Dz. U. poz. 1064), które obowiązuje od 12 października 2013 r. Rozporządzenie to określa wzory dokumentów stosowanych w trakcie kontroli przewozu drogowego, jak również sposoby przeprowadzania kontroli w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących okresów prowadzenia pojazdów, obowiązujących przerw oraz czasu odpoczynku kierowców podczas kontroli drogowych i kontroli w przedsiębiorstwie, a także wymagane standardowe wyposażenie osób dokonujących kontroli i wykaz podstawowych elementów, które jej podlegają. Omawiany akt prawny określa również rodzaj danych statystycznych gromadzonych podczas kontroli i rejestrowanych przez służby kontrolne, a także tryb, sposób i wzory dokumentów podlegających przekazaniu do Głównego Inspektora Transportu Drogowego. W rozporządzeniu umieszczono wzór protokołu kontroli drogowej, w którym została zawarta informacja o nałożonych mandatach karnych na kierowców. W przypadku kontroli drogowej w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących okresów prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw oraz czasu odpoczynku kierowcy, osoba kontrolująca jest wyposażona w urządzenia umożliwiające pobieranie danych z tachografu cyfrowego lub karty kierowcy, odczyt pobranych danych i ich analizę lub przekazywanie wyników odczytu do siedziby kontrolującego celem ich analizy, sprawdzenie wykresówek, dokonywanie kontroli i szczegółowej analizy potwierdzenia podpisu cyfrowego dołączonego do danych, jak również analizę w celu określenia szczegółowego profilu prędkości. Osoba kontrolująca może być wyposażona w urządzenia umożliwiające sporządzenie kserokopii i dokumentacji fotograficznej. Kontrole przestrzegania przepisów dot. okresów prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw oraz czasu odpoczynku kierowcy przeprowadza się w taki sposób, aby obejmowały one co najmniej 3% dni przepracowanych przez kierowców pojazdów objętych zakresem stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz. Urz. WE L 370 z 31.12.1985 r., s. 8, z późn. zm.; Dz. Urz. UE polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 1, s. 227) i rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006 r., s. 1, z późn. zm.). Podczas kontroli drogowej sprawdzeniu podlega nie mniej niż 30% z ogólnej liczby kontrolowanych dni roboczych i nie mniej niż 50% z ogólnej liczby kontrolowanych dni roboczych w przypadku kontroli przeprowadzanej w przedsiębiorstwie. [...]

asp. Marian Łojek, instruktor ZRD;
mł. asp. Janusz Kozłowski, instruktor ZRD


Pełna wersja artykułu w pliku PDF

Pliki do pobrania